Ekspert: Normal procedure at undgå uvejr
At fly ændrer rute for at undgå uvejr er almindeligt. Hvorfor det gik galt kan man kun gisne om, siger ekspert
Pårørerende til de ombordværende på AirAsia QZ8501 tjekker opslag på et krisecenter i Surabaya i Indonesien.
Pårørerende til de ombordværende på AirAsia QZ8501 tjekker opslag på et krisecenter i Surabaya i Indonesien. Foto: Trisnadi/AP


En Airbus 320-200 fra AirAsia forsvandt søndag morgen dansk tid fra radaren. Flyet, der var på vej fra Surabaya i Indonesien til Singapore, havde 162 passagerer og besætningsmedlemmer om bord. Og nu ledes der på højtryk efter flyet.

- Indtil flyet bliver fundet, kan man kun komme med gisninger om, hvad der er sket, siger Paul Hulme Harrison, der er formand for Ingeniørforeningens Flyvetekniske Selskab.

- Men et fly af den type har maksimalt brændstof med til seks til otte timers flyvning. Så det er sikkert, at det ikke længere er i luften, siger han.

Piloten på flyet havde kort inden det forsvandt bedt om at måtte lade flyet stige fra 32.000 fod til 38.000 fod på grund af et uvejr, han ville flyve op over. Men aldrig så snart tilladelsen var givet klokken 06.17 lokal tid, forsvandt flyet fra kontroltårnets radar.

- Det har været en hel normal procedure. Man har jo gode vejroplysninger i forvejen og derfor formodet, at man kunne håndtere det vejrsystem, der var. Piloten har fløjet 6100 timer, så han burde vide, hvad han lavede, siger Paul Hulme Harrison.

Om det er et lyn, der har forårsaget, at det malaysiske fly forsvandt fra radaren og må formodes at være styrtet ned, anser Paul Hulme Harrison for værende meget teoretisk.

- Det er det ikke et unormalt fænomen, at et lyn slår ned i et fly. Det er de bygget til at klare. Samtidig er de store fly bygget efter så strenge krav, at der er indbygget to strømsystemer - et i hvert side - som kan tage over, hvis det ene går ned, siger han.

- Men vi ved ikke, hvad der er sket, før flyet bliver fundet. Og jeg vil mene, at chancen for at finde flyet er stor, siger Paul Hulme Harrisson.

Airbus og Boeing er to af verdens største flyproducenter - og formanden for Ingeniørforeningens Flyvetekniske Selskab siger, at den forsvundne flytype er masseproduceret og findes i alle europæiske flyselskaber, hvor sikkerhedsreglerne er strenge.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.