Ekspert: Kvalifikations-ændring giver Magnussen fordel
Kevin Magnussen og Jolyon Palmer skal i weekenden forsøge at køre point hjem til Renault-teamet i Formel 1.
Kevin Magnussen og Formel 1-feltet skal køre med velkendte kvalifikationsregler i Kina.
Kevin Magnussen og Formel 1-feltet skal køre med velkendte kvalifikationsregler i Kina. Foto: Jan Sommer/Polfoto


Når kvalifikationen til Formel 1-grandprixet i Shanghai køres lørdag morgen klokken 09.00 dansk tid, bliver det med de regler, som Formel 1-feltet benyttede sig af i perioden 2006-2015.

Det er en fordel for Kevin Magnussen i konkurrencen med Renault-holdkammerat Jolyon Palmer, vurderer Jens Hansen, der er Formel 1-kommentator hos Viasat.

- Jolyon Palmer har været vant til en gammeldags kvalifikationsmetode med en lang kvalifikation i GP2. Derfor er det et nyt format for Palmer, mens Kevin er tryg ved det. Det udelukker selvfølgelig ikke fejl, men Kevin går ind til weekenden med en stor ro.

- Vi så i 2014 for McLaren, at han generelt var godt kvalificerende med undtagelse af de sidste løb i sæsonen. Det vil sige, at han har evnen til at vride det ekstra ud af raceren, når han skal.

- Nu får vi en showdown i Q1 og Q2, hvor man skal hive det allersidste ud i de afsluttende sekunder, når flaget egentlig er faldet. I den situation så vi mange gange, at Kevin kunne levere noget ekstra. Det at kunne levere under pres, det er et godt tegn, siger Jens Hansen.

Kvalifikationen består af tre kvalifikationsrunder, Q1, Q2 og Q3, hvor kørerne elimineres i to bundter af seks kørere, inden de sidste ti kørere dyster om pole position.

Forud for den igangværende sæson blev der indført et nyt format i kvalifikationen, hvor en kører skulle elimineres hvert 90. sekund. Tanken var, at det skulle skabe ekstra spænding, men det havde den modsatte effekt.

Man skal dog ikke forvente, at kvalifikationsændringerne bringer Magnussen synderligt meget længere frem end den 15.-plads, der efter en straf til Valtteri Bottas blev vekslet til 14.-plads, som Magnussen opnåede i kvalifikationen til årets første grandprix.

- Jeg tror ikke, at vi skal regne med, at Kevin starter ret meget længere fremme, end han gjorde ved grandprixet i Melbourne.

- Dertil mangler Renault kvalifikationshastigheden, og det har teamet også selv sagt skal forbedres. En kvalifikationsplads til Kevin mellem nummer 14 og 16 er rimeligt at forvente.

- Det vigtigste for Kevin er dog at sætte teamkammeraten godt og grundigt på plads, siger Jens Hansen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.