Ekspert: Køb dansk-kampagner redder ikke landbruget
Det hjælper den enkelte landmand, der får 50 øre mere for sin vare, men det store billede er det samme.
Mælkebøndernes problemer er så store, at de ikke bliver løst ved at lægge 50 øre oven i literprisen, siger ekspert.
Mælkebøndernes problemer er så store, at de ikke bliver løst ved at lægge 50 øre oven i literprisen, siger ekspert. Foto: THOMAS BORBERG/POLFOTO


Både Rema 1000 og Dagrofa-koncernens supermarkedskæder har på det seneste lanceret kampagner, hvor kunderne kan give en hjælpende hånd til trængte danske landmænd.

Men der skal mere til, hvis landbrugets krise skal løses. Det fastslår Henrik Zobber, der er leder af Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet.

- Forbrugerne i Danmark kan jo ikke redde dansk landbrug, for en stor del af de danske varer bliver eksporteret til udlandet.

- Men selvfølgelig har det en betydning, hvad forbrugerne køber, og hvor meget de betaler for det, siger Henrik Zobbe.

Han siger, at det for den enkelte landmand naturligvis vil gøre en forskel at eksempelvis få 50 øre mere for sin mælk. Men landbrugets problemer stikker dybere og kræver andre løsninger.

- For det første er der en stor gældspukkel, som der skal gøres noget ved. Landmændene og deres kreditorer skal finde ud af, hvordan de får afviklet gælden.

- Og så skal landbruget forsøge at løfte indtjeningen, og det kan de gøre ved at forbedre driftsledelse og dermed deres produktivitet, siger Henrik Zobbe.

Rema 1000 har lagt 50 øre oven i prisen på mælk. Pengene ryger ubeskåret videre til leverandørerne.

Dagrofa-butikkerne, der omfatter Meny, Spar, Kiwi og Min Købmand, har udvalgt 20 danske varer og forsynet dem med et særligt mærkat.

Prisen er den samme som før kampagnen, men her falder der også 50 øre af til leverandørerne pr. solgt vare.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.