Ekspert: Godt ry kan sende Tour de France til Danmark
Danmark har et strålende ry som cykelnation og løbsarrangør, vurderer cykelekspert Thomas Bay.
Borgmester i Odense Anker Boye, Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen og overborgmester i København Frank Jensen. Regeringen, regioner og kommuner er på et møde blevet enige om at byde ind på de tre første etaper af verdens største cykelløb i 2018.
Borgmester i Odense Anker Boye, Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen og overborgmester i København Frank Jensen. Regeringen, regioner og kommuner er på et møde blevet enige om at byde ind på de tre første etaper af verdens største cykelløb i 2018. Foto: PHILIP DAVALI/POLFOTO


Danmark er ikke det eneste land, der kæmper om at få lov til at afholde de første etaper af Tour de France i 2018. Men når Tour-ledelsen skal tage beslutningen om, hvor starten skal finde sted, har Danmark et rigtig godt udgangspunkt.

Det vurderer den tidligere cykelrytter Thomas Bay, der kommenterer cykling på Eurosport.

- De seneste år har Danmark vist, at vi godt kan finde ud af at huse sådan nogle begivenheder. Vi har ry for, at hvis vi siger ja, så gør vi det også fuldt ud.

- Det vil ikke ske, at vi pludselig ikke kan finde pengene, eller at vi ikke lever op til arrangørernes krav. Og det går man jo meget op i som arrangør, siger Thomas Bay.

Tilbage i 2011 var København vært ved VM i landevejscykling, mens de første tre etaper af Giro d'Italia i 2012 blev kørt omkring Herning og Horsens.

Og fredag aften blev det så meldt ud, at regeringen samt en række kommuner og regioner er blevet enige om at byde ind på at afholde de tre første etaper af Tour de France i 2018 - alternativt i 2019 eller 2020.

En af udfordringerne, hvis Danmark skal afholde Tourens første etaper, er den store afstand fra Danmark til Frankrig, når rytterne er færdige her i landet.

Men det mener Thomas Bay, at et af de andre store etapeløb har fundet en løsning på.

- Næste års Giro d'Italia har en lidt anden skabelon. De starter fredag og kører tre etaper, hvorefter der er hviledag. Og så er der yderligere to hviledage, så der i alt er tre hviledage. Det kunne være en model, som Tour de France også kunne bruge.

- Og det tror jeg faktisk, at Tour de France-ledelsen vil overveje, siger Thomas Bay.

Hvis Tour de France kommer til Danmark, er det meningen, at første etape bliver en kort enkeltstart i indre København. Anden etape skal gå fra Roskilde til Odense, og tredje etape bliver en tur fra Vejle til Sønderborg.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.