Fagbevægelsen er gået i krig på de sociale medier, men det kan risikere at ende som et ekkokammer, hvis platformen ikke bliver udnyttet til fulde. Det mener Benjamin Rud Elberth, der er direktør for Elberth Kommunikation og en af Danmarks førende eksperter i sociale medier.
- Det handler om, hvor god fagbevægelsen nu er til at sprede budskabet uden for gruppen og få folk til at sprede det endnu længere ud. Ellers bliver der ikke skabt andet end en hyggeklub, hvor alle bare er enige om, at de offentligt ansatte skal have mere i løn, siger han til Avisen.dk.
Han mener derfor ikke, at det kampagneteknisk er det smarteste, da budskaberne i gruppen kun bliver i gruppen og ikke bliver spredt yderligere. Ifølge Benjamin Rud Elberth havde det været smartest at oprette en såkaldt side på Facebook, fordi man på den måde kan nå længere ud.
- Hvis ikke de (fagbevægelsen, red.) er dygtige til at sprede sig uden for gruppen, så når det ikke særlig langt ud, siger han.
DR skrev tidligere på dagen om en ny gruppe på Facebook, der har fået rigtig mange medlemmer på kort tid. Facebook-gruppen er oprettet af blandt andre offentlige meningsdannere fra centrumvenstre-tænketanken Cevea. Meningsdanneruddannelsen har til formål at give mennesker på gulvet redskaber til at blande sig i den offentlige debat med deres egne erfaringer og viden som udgangspunkt.
Gruppen er offentlig, og derfor har alle kunne melde sig ind og invitere folk uden godkendelse fra hverken administrator eller den, der blev meldt ind i gruppen.
Gruppen er et af flere redskaber
Frederikke Sørensen er sygeplejerske og en af de 30 offentligt ansatte meningsdannere. Hun skal sammen med de resterende blande sig i den offentlige debat på vegne af de offentligt ansatte.
Frederikke Sørensen fastslår, at grundlæggerne af gruppen godt er klar over, at de ikke vinder kampen om bedre løn- og arbejdsvilkår alene med gruppen.
- Vi har sat ind på flere kanaler. Gruppen er kun et af vores tiltag. Det, vi deler i gruppen, kommer også ud via vores egne profiler og andre sider. Vi skal nå flest mulige i den gruppe, som deler det udover det, siger Frederikke Sørensen til Avisen.dk.
Formålet med gruppen er at råbe politikerne op og vise, at der er stor opbakning til de offentligt ansatte. Derudover er ønsket at få delt en masse positive historier om de offentligt ansatte og deres betydning i samfundet.
- I går så vi jo effekten af det, og at så mange bakkede op. Vi opfordrer folk til lave videoer og sprede budskabet, men vi er godt klar over, at vi ikke vinder ved bare at have en gruppe på Facebook, siger Frederikke Sørensen.
Volumen bliver historien i sig selv
En fordel ved gruppen er ifølge Benjamin Rud Elberth, at volumen bliver historien i sig selv. På Twitter har journalister samlet historien op om, at gruppen er blevet rigtig stor på meget kort tid.
- Når man samler så mange, får det journalisterne til at reagere, og man får indtrykket af, at der er en folkelig opbakning til det, at de offentligt ansatte skal have noget mere i lønposen. Det er godt at få skabt historien om, at der er mange, siger han.
Alternativet ville være at lave en læserbrevsstorm eller samle mennesker til demonstration. Derfor kan gruppen optimalt bruges til at mobilisere folk til at sprede et budskab eller møde til en demonstration.
- Nu har man mulighed for at lave et digitalt tryk, hvor man kan nå ud til rigtig mange mennesker uden at være afhængig af for eksempel pressen, siger Benjamin Rud Elberth.
Derfor er oprettelsen af Facebook-gruppen blot første skridt i en digital kamp for at nå til politikerne og sprede det budskab, som fagbevægelsen gerne vil have kommer til at have en reel effekt på de offentlige arbejdsgivere og dermed forhandlingen om en ny overenskomst for de offentligt ansatte.