Ekspert: En sund livsstil kan sagtens indeholde ost og nydelse
Hvem siger, din livsstil skal være super disciplineret for at være sund? I hvert fald ikke sundhedsekspert Umahro Cadogan, der her minder dig om dejlige veje til ungdommens kilde.
Spis du bare ost ind imellem, hvis du har lyst. 
Spis du bare ost ind imellem, hvis du har lyst.  FOTO: Scanpix


Af Trille Frost, FEMINA/MOVE, Aller Media

Det behøver ikke at være hverken kedeligt eller kompliceret at leve sundt – spørg bare Umahro Cadogan, aktuel med ”Alle kvinders sundhedsbibel”, hvori han råder os kvinder til at gå efter mere feelgoodness.

Ægte sundhedsvaner er både sjove og lækre, for de handler bl.a. om at svede uden at piske dig selv for hårdt, spise godt uden at være manisk og sørge for at booke tid til at lave absolut ingenting – altså, de helt grundlæggende ting, som mange af os måske forsømmer, men som gør en verden til forskel for velværeniveauet.

Den helt store guide: Sådan får du sunde bryster

1. Sved

Bevæg dig! Det behøver ikke at være avanceret eller på eliteniveau – faktisk er det bedre at nedskalere ambitionerne. Gør det så let som muligt at få lidt sved på panden mindst tre til fire gange om ugen, for regelmæssighed trumfer alt andet (hvis du kører for hårdt på, risikerer du nemlig at blive stresset og brænde ud). Rør dig de andre dage ved at gå og cykle. Får du lyst, energi og tid til at træne meget mere, skal du selvfølgelig gøre det.

En rask slentretur på stranden er et godt sted at starte. Hvis du gerne vil have balder, der sige kapow!, uden at skulle gå i 15 centimeter høje hæle, så overvej styrketræning, især af benene, underkroppen og måsen.

Skal du på slankekur: Find den type kur, der passer netop dig

2. Søvn

Aaaah! Søvn er en dejlig og nødvendig energikilde, så prioritér nok puttetid under dynerne. Søvn lader kroppen og sindet genstarte og giver alt lige fra pænere hud til bedre humør. Og prøv også lige at kombinere de syv-otte kvalitetstimer i drømmeland med en halv til en hel time til dig selv, hvor du mediterer eller laver absolut ingenting. Gør det, inden du hopper i kanen, så du er godt nede i gear, allerede inden du lukker øjnene.

Hvis du lader dig styre af energi-røvere som smartphone, tablet og TV, bliver livet både ubehageligt og usundt. Book tid til daglig nedstressning i din kalender!

3. Sex

Forskning viser, at et velfungerende og nydelsesfuldt sexliv med en, du holder af, er vigtigt for din sundhed. Men hvis der er for mange sure pligter i dit liv, så er det på tide at ændre noget. Sexlyst handler nemlig også om livslyst. Prøv derfor at gøre mindst én ting om dagen, hvor du følger din egen lyst til noget, som giver dig glæde uden at være et overgreb på din sundhed.

Hvis du synes, du har lyst til kage hver dag, så overvej om det i virkeligheden er et forsøg på at dulme et underliggende behov, der ikke handler om flødeskum. Prøv mindfulness til at komme i bedre kontakt med, hvad der rører sig i krop og sind.

Superfood og solskin

Bær og frugter i alle regnbuens farver, som du kan juice eller komme i en smoothie, er sindssygt sundt og gør det lettere ikke at være kaffeafhængig for mere energi. Og sådan er der så mange lækre muligheder – f.eks. en velmodnet ost, da den indeholder vitamin K2, som er med til at reducere risikoen for knogleskørhed.

Kom ud i solen, der forsyner dig med vitamin D (som mange kvinder herhjemme er i underskud af). Det booster din vitalitet og dit humør.

Se også:

Øvelse: Find ro

Sæt dig et roligt sted alene i 5 minutter.

Luk øjnene, og observér de tanker og andre sanseindtryk, der opstår – uden at dømme dem.

Brug herefter 3 minutter med fokus på den dybe vejrtrækning – hvis tanker opstår, så skub dem venligt til side, og vend tilbage til åndedrættet.

Du kan evt. hente blyant og notesblok frem, så du kan skrive ned, hvordan oplevelsen var, og reflektere over, hvad du føler her og nu.

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.