Ekspert: Delebiler får det svært i fremtiden
Den kendte delebilordning Car2go lukker sin forretning i Danmark. Andre delebiler vil også få svært ved at overleve, vurderer eksperter.
Danskerne har næsten ingen erfaring med at benytte delebiler.
Danskerne har næsten ingen erfaring med at benytte delebiler. Foto: LEHMANN MARTIN/Polfoto


Efter halvandet år på markedet har delebilordningen Car2go valgt at lukke sin forretning i Danmark med virkning fra den 15. februar.

Københavnere, der ikke selv har bil, må fremover nøjes med at tage bussen, cyklen eller en af de andre delebiler på markedet, når de skal transporteres.

Danskerne tøver generelt med at dele bil med andre, viser en ny undersøgelse, som Wilke har foretaget på vegne af Ritzau FOKUS.

Her svarer ni ud af 10 respondenter, at de aldrig har benyttet hverken Car2go, Gomore, Drive Now eller andre delebiler.

1,7 procent har prøvet en delebil en enkelt gang, mens 2,9 procent har prøvet bilerne flere gange.

Og de tal undrer ikke trafikforsker ved Aalborg Universitet, Harry Lahrmann.

- Bilen er for mange mere end bare et transportmiddel, som skal få dig fra A til B. Bilen er en forlængelse af deres personlighed, så derfor foretrækker de fleste fortsat at eje frem for at leje eller dele, siger han.

Det er dog ikke ensbetydende med, at delebiler ikke kan fungere som en form for deleøkonomi, mener Harry Lahrmann.

- Vi deler jo allerede boliger på Airbnb, og vi ser, at amerikanske Uber giver etablerede taxaselskaber kamp til stregen. Den store forskel er, at det sker i et privat regi, hvor nogen stiller sin egen bolig eller bil til rådighed. Og det, tror jeg, har bedre fremtidsudsigter, end når en stor kommerciel operatør som Car2go selv skal levere og drive en helt flåde af biler, siger Harry Lahrmann.

Problemet er, at omkostninger ved at drive en kommerciel delebilordning er for høje i Danmark, når der både er omkostninger til parkering og løn til rengøringspersonale og andre medarbejdere.

Under alle omstændigheder bliver det en svær opgave at ændre danskernes transportvaner, vurderer trafikforsker ved Roskilde Universitet, Malene Freudendal-Pedersen.

- Delebilen er ikke død, men den har brug for mere tid, hvis den skal finde vinde indpas i vores hverdag. Vores transportvaner er en så indgroet del af vores hverdagsliv, at det vil kræve god tid og gode argumenter, hvis vi skal ændre måden, vi lever vores liv på, siger hun.

Den seneste spiller på delebilsmarkedet, DriveNow, har sluppet 400 delebiler løs i den københavnske trafik. De er ligesom Car2go tænkt som et supplement eller alternativ til tage bussen eller cyklen.

Siden lanceringen i september sidste år har 25.000 brugere tilmeldt sig ordningen, oplyser DriveNow.

Og troen på delebilen som en god forretning er intakt, skriver Pia Hammershøy Splittorff, som er kommunikationschef i selskabet bag DriveNow, Arriva.

- Det er klart, at bybilskonceptet stadig er relativt nyt for københavnerne. Derfor vi har et marked, der først skal bygges op, og det tager tid. Men vi kan mærke, at interessen er der, og bilerne bliver brugt, skriver hun.

Fakta: Den typiske delebilist:

Transportvaneundersøgelsen viser altså, at delebilister primært er par med børn, der bor i storbyerne, og har en indkomst over 300.000 kr., samt en videregående uddannelse. Desuden bor de tæt på en station og cykler mere end resten af befolkningen.

Kilde: Transportvaneundersøgelsen 2014

Fakta: Det spurgte vi om:

Har du prøvet at benytte en delebil?

Ja, flere gange: 2,9 procent

Ja, en enkelt gang: 1,7 procent

Jeg overvejer det, men har ikke prøvet: 6,7 procent

Nej: 88,6 procent

Kilde: Wilke

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.