Ekspert afliver brød-myte: Det er IKKE sundt at droppe gluten
Der er intet hold i, at vi bør undgå gluten for at være sundere, siger ernæringsekspert.
Det er blevet moderne at undgå gluten, og mange tror, at deres maver ikke kan tåle det. Men med mindre du har fået konstateret glutenallergi, bør du droppe den glutenfri diæt, siger ekspert.
Det er blevet moderne at undgå gluten, og mange tror, at deres maver ikke kan tåle det. Men med mindre du har fået konstateret glutenallergi, bør du droppe den glutenfri diæt, siger ekspert. Foto: Scanpix / Modelfoto


Vi får i vid udstrækning tudet ørerne fulde med, at gluten er skidt for os. Men hvad har kornproteinet egentligt gjort, der er så galt, at vi skal frygte for det i vores kost?

Kort og godt kan gluten være et problem for de personer, der er allergiske overfor det. Gluten er et protein, der findes i nogle korn som eksempelvis hvede og rug, og er det stof, der gør, at rugbrød og i særdeleshed hvedebrød hæver. Det er for eksempel muligt at få hvedemel med et ekstra indhold af gluten, der gør, at brødet hæver nemmere.  

Er man allergisk over for gluten kan tarmen tage skade, og den syge kan have besvær med at optage næringsstoffer fra maden. Det giver fordøjelsesproblemer som diarre og oppustethed, men der er ingen grund til at frygte gluten med mindre man har fået konstateret allergien.

- Gluten er ikke usundt i sig selv, og der er derfor heller ingen grund til at undgå det med mindre, du er allergisk. Det er selvfølgelig aldrig hensigtsmæssigt at spise for meget lyst brød, fordi brødet mangler fuldkorn og fibre, men hvis man ikke er overfølsom over for gluten, så er der ingen grund til ikke at spise det i en passende mængde, siger Per Brændgaard Mikkelsen.

At justere på dit indtag af gluten kan være vejen til en sund fordøjelse: Se her hvordan

Drop den glutenfri diæt

Mange kvinder stirrer sig dog blinde på symptomer, der kan være tegn på overfølsomhed som diarre, luft i maven og oppustethed, men det kan være ligefrem usundt at gå på en glutenfri diæt, hvis det ikke er bydende nødvendigt. Der kan være forskellige diffuse symptomer, som det er fristende at hænge op på vores indtag af eksempelvis gluten, men det er altså ikke altid hensigtsmæssigt.

- At være på glutenfri diæt giver både mange vanskeligheder rent socialt og samtidig en mental stress ved at skulle overholde de mange regler i en sådan kur, og du vil blot gøre livet vanskeligt for dig selv, fordi du ikke vil kunne spise rugbrød, fuldkornshvede eller pasta. Man skal passe på med at komme til at lide af en indbildt overfølsomhed, der gør, at man leder efter en masse bivirkninger ved at spise gluten, siger Per Brændgaard Mikkelsen.

Få 3 sunde opskrifter på brød uden gluten på IN.dk

Derfor er det vigtigt at have et mere åbent sind end blot at skyde skylden på gluten, hvis man mener, at man kunne lide af en fødevareallergi.

- Nogle kvinder er så oversundhedsbevidste, og oplever det som, at de ikke kan tåle gluten, selv om det i realiteten ikke er tilfældet. Hvis du er det mindste i tvivl, skal du opsøge din læge og få undersøgt symptomerne, og insistere på at blive henvist til en ekspert, hvis du ikke føler, at du får ordentlig information, siger Per Brændgaard Mikkelsen.  

3 snacks, der slet ikke er så usunde, som vi troede

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.