Ekspert advarer om Borgerservice på biblioteket: Kan betyde dårligere service
Det risikerer at gå ud over servicen til borgeren, at det er biblioteksansatte, der står bag skranken til Borgerservice.
En undersøgelse fra Danmarks Biblioteksforening viser, at i 49 procent af kommunerne udfører bibliotekspersonalet Borgerservice-opgaver.
En undersøgelse fra Danmarks Biblioteksforening viser, at i 49 procent af kommunerne udfører bibliotekspersonalet Borgerservice-opgaver. Foto: Morten Germund/Scanpix/arkiv


I 90 ud af 98 kommuner samarbejder Borgerservice med biblioteket. Men det risikerer at gå ud over servicen til borgeren, at det er biblioteksansatte, der står bag skranken til Borgerservice.

Sådan lyder advarslen fra en ekspert i digital forvaltning, skriver UgebrevetA4.

En undersøgelse fra Danmarks Biblioteksforening viser, at i 49 procent af kommunerne udfører bibliotekspersonalet Borgerservice-opgaver, mens kun 8,2 procent af bibliotekerne melder ud, at der ikke er noget samarbejde mellem Borgerservice og Bibliotek.

Samarbejdet mellem Borgerservice og bibliotek vækker glæde hos Danmarks Biblioteksforening, da det får flere borgere til at aflægge besøg hos bibliotekerne. Men seniorkonsulent fra Rambøll, Søren Skaarup, der tidligere har forsket i digital forvaltning på Syddansk Universitet, er bekymret over, at biblioteksansatte skal varetage myndighedsopgaver.

- Traditionelt set er det jo myndighedens ansvar at sikre en helhedsorienteret vejledning. Og det kræver medarbejdere med bred viden om det offentlige og dets ydelser, kendskab til borgene og deres livssituationer, gode kommunikations- og formidlingsevner og menneskekundskab. De skal jo ikke bare formidle information, de skal formidle myndighed og bygge bro mellem borgeren og systemet. Det er en vanskelig og krævende opgave, lyder det fra Søren Skaarup.

Hos Bibliotekarforeningen går bekymringen på, at de biblioteksansatte ikke får spillerum til at bruge deres faglighed på kerneopgaven, hvis de skal udføre Borgerservice-opgaver.

- Det er vigtigt, at man ude på bibliotekerne adskiller borgerservice og bibliotek, så vi ikke ser, at bibliotekarer står og stempler pas. Der skal være en klar adskillelse, så både borgere og personale tydeligt kan se forskellen, siger Tine Jørgensen, der er formand i Bibliotekarforeningen.

Hun understreger, at bibliotekarerne har til opgave at hjælpe borgere med digitale løsninger, men mener ikke, at de skal udføre deciderede forvaltningsopgaver.

- Ét er at oplyse om digitale løsninger, noget andet er at stå og udstede pas og udlevere batterier til høreapparater. Er det egentlig noget, der hører til på biblioteket?, lyder det fra Tine Jørgensen.

Undersøgelsen 'Bibliotek og Borger' er fra 2015 og blev lavet i samarbejde med Bibliotekschefforeningen, Kulturstyrelsen og konsulentfirmaet Knudsen Syd. Samtidig viser en undersøgelse fra Akademikernes Centralorganisation, at i alt hver tredje bibliotekar arbejder med borgerservice-opgaver.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.