Efterforsker af færgekatastrofe: Fortsat ingen mistænkte
Pensioneret skibsinspektør har onsdag mere end antydet, hvem han mistænker for mordbrand på Scandinavian Star.
Pensioneret skibsinspektør Flemming Thue Jensen ankom onsdag til byretten på Nytorv i København for at præsentere sin teori om baggrunden for branden på færgen Scandinavian Star. (Jens Dresling/POLFOTO)
Pensioneret skibsinspektør Flemming Thue Jensen ankom onsdag til byretten på Nytorv i København for at præsentere sin teori om baggrunden for branden på færgen Scandinavian Star. (Jens Dresling/POLFOTO) Foto: Jens Dresling/Polfoto


De norske efterforskere af dødsbranden på færgen Scandinavian Star er efter alt at dømme svære at overbevise.

Efter afhøringen af en pensioneret skibsinspektør, der hævder at kunne identificere de skyldige, fastslår politiadvokat Hanne Fauske fra Oslo Politi, at sagen fortsat er langt fra opklaret.

- Der er ingen, som konkret er mistænkt i vores efterforskning, siger hun onsdag eftermiddag foran Københavns Byret.

Sammen med en kollega fra Københavns Politi har hun netop gennemført en afhøring af den tidligere skibsinspektør Flemming Thue Jensen.

Tilbage i 1990 var han blandt de første til at undersøge den udbrændte færge, og i dag mener han at have påvist, at brandene blev påsat af besætningsmedlemmer med indgående kendskab til skibet.

Endnu er Hanne Fauske dog ikke overbevist.

- Der er oplysninger, som vi vil undersøge og forsøge at verificere. Det er ikke sådan, at hvis en person siger noget, så drager vi konklusioner ud fra det. Det må sammenholdes med øvrige oplysninger, siger hun.

En dommer i Københavns Byret valgte ud på eftermiddagen onsdag at lukke dørene til retsmødet. Derfor er det ikke klart, nøjagtig hvad Flemming Thue Jensen fortalte.

Dog erklærer den tidligere skibsinspektør, at han fortsat ikke har nævnt specifikke navne.

- Jeg fastholder, at det er norsk politi, der skal sætte navne på. Men jeg har fortalt, hvad deres positioner på skibet var, siger han. Efter eget udsagn delte han allerede tilbage i 1990 sin viden med norsk politi, men ifølge ham selv blev der ikke lyttet.

Flemming Thue Jensens overbevisning bunder i, at han i forbindelse med sin inspektion af skibet observerede et hydraulikrør, der var beskadiget.

- Der var stillet madrasser op, så ilden kunne få fat. Det var sabotage, fastslår han.

Oplysningen er central, fordi denne brand først opstod cirka 12 timer efter hovedbranden. På det tidspunkt var de overlevende passagerer evakueret, så det indsnævrer kraftigt kredsen af mistænkte.

I 2014 genoptog Oslo Politi efterforskningen af katastrofen. Blandt andet ventes den at afdække, om motivet til de påsatte brande er forsikringssvindel.

- Vi har gennemført afhøringer i fire verdensdele - i Asien, USA, Europa og Australien. Bare i Danmark er der gennemført over 20 afhøringer, siger Hanne Fauske.

Ifølge Politiken kom flere besætningsmedlemmer oprindeligt fra det amerikanske selskab SeaEscape, som fik udbetalt en forsikring på 14 millioner dollar efter brandene.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.