Hvis du har prøvet at skulle hyre håndværkere til at lave noget derhjemme, har du garanteret også spekuleret over, hvordan du står, hvis der opstår fejl og skader på byggearbejdet.
I udsendelsen "Danmark mod Østeuropa" som bliver vist på TV2 i aften, kan man se to tømrer-firmaer dyste om at lave et tag hos en kunde i Hvalsø.
Det ene firma, Boas Byg Aps, har overenskomst og bruger danske håndværkere. Det andet firma, Skjoldborg Byg, bruger polske håndværkere uden overenskomst. Ifølge udsendelsen er det polsk bemandede firma både hurtigere, bedre og billigere.
Men hvordan står du egentlig som kunde, hvis håndværkerne laver fejl? Og hvad betyder det, hvis firmaet ikke har overenskomst?
Vigtig garanti
Ifølge direktør i brancheorganisationen Dansk Byggeri, Michael H. Nielsen, er en af de store forskelle, at firmaer, der ikke er medlem af Dansk Byggeri - og dermed ikke er overenskomstdækket - ikke kan være med i garanti-ordningen Byg Garanti, som Dansk Byggeri administrerer.
- Ordningen betyder, at vi stiller med en garanti på op til 100.000 kroner, som kunden kan få udbetalt, hvis et firma laver fejl, eller der opstår skader hos kunden, siger han.
Hvis der opstår fejl eller skader som følge af arbejdet, har byggefirmaet pligt til at udbedre det uden beregning. Men det kan være svært, hvis man er uenig om skadens omfang eller firmaet i mellemtiden er gået konkurs.
- I det tilfælde går vi ind og betaler og sørger så efterfølgende for at inddrive pengene hos firmaet, siger Michael H. Nielsen.
Rådgiver: Pas på
Morten Kronholm Mathiasen er afdelingschef i rådgivningsfirmaet Byggesagkyndig.nu og er tømrer og bygningsingeniør.
Han opfordrer boligejere til at tænke sig om, før de bruger en udenlandsk håndværksmester, og sørge for at få aftaler skrevet ned på papir.
- Lav altid kontrakt med et dansk firma, der er dækket af Byg Garanti eller Håndværkets Ankenævn. Lad være med at entrere med en chef, du på grund af sproget ikke kan forstå, og som har et firma, du ikke kan finde CVR-nummeret (virksomhedsummer, red.) på, siger han til Avisen.dk.
Skjoldborg: Vi holder vores aftaler
Hos Skjoldborg Byg forklarer mester Rene Skjoldborg Jørgensen, at firmaet aldrig har haft brug for garantiordningen. Det er derfor, de ikke er medlem af Dansk Byggeri.
- Selvfølgelig laver vi også fejl ligesom alle andre. Men vi udbedrer altid skader eller fejl uden beregning, siger han til Avisen.dk.
Kundens garanti for, at Skjoldborg Byg udbedrer skaden, kommer enten gennem mundtlige eller skriftlige aftaler. Rene Skjoldborg medgiver, at det betyder, at kunden tager ham på ordet.
- Men jeg sætter en ære i altid at overholde mine aftaler, siger han.
Michael H. Nielsen påpeger, at der ofte er firmaer, der går konkurs, så kunderne ikke kan få erstatning.
- Det er jo rigtig fint med en aftale, så længe firmaet eksisterer, men hvad gør man, hvis det ikke længere findes, spørger han.