Efter reformen: Børn med ADHD vil ikke i skole
De ændringer, som skolereformen har medført, betyder, at flere børn med ADHD ikke kan lide at komme i skole, lyder kritikken fra forældre, en børnelæge og ADHD-foreningen.
Mange forældre til børn med ADHD oplever, at det er svært at få børnene afsted om morgenen, efter skolereformen er trådt i kraft.
Mange forældre til børn med ADHD oplever, at det er svært at få børnene afsted om morgenen, efter skolereformen er trådt i kraft. Foto: Scanpix


Det vælter ind hos de nordjyske børnepsykiatere og børnelæger med børn, som har ADHD og er kede af at gå i skole, fortæller DR Nordjylland.

De lange skoledage, større klasser og kravet om inklusion ødelægger børnenes lyst til at komme i skole.

Linda Steinman fra Vejgaard i Aalborg er mor til Nicklas på 11 år, som har ADHD. Han er et af de børn, som ikke kan lide komme i skole.

- Han har det rigtig træls. Han er ked af det hver dag, når han står op og vil ikke i skole, siger hun.

Børnelæge Karen Tilma fra Brønderslev ser flere og flere børn som Nicklas.

- Ud af ti rimeligt fungerende og velbehandlede børn med ADHD er det måske én ud af de ti, som synes, det er sjovt at komme i skole. De resterende er på overarbejde hele tiden - mange kommer slet ikke af sted, siger hun.

I ADHD-foreningen genkender man tendensen. Foreningen fik i skolereformens første år 129 henvendelser fra forældre, som var bekymrede for deres børn. Det er en stigning på 33 procent fra året før.

- Forældrene henvender sig om, at deres børn mistrives i skolen, og de har svært ved at få dem af sted, siger Jette Mygelgaard, formand for ADHD-foreningen.

- Det handler om, at børn med ADHD har det svært i forhold til forandringer, og man må jo sige, at skolereformen har været en forandring. Det kan være svært for de her børn at håndtere.

Formand for de nordjyske skoleleders sammenslutning, Peter Hansen, mener, at det er skolernes ansvar at sørge for, at eleverne med ADHD er glade for at gå i skole.

- Først og fremmest er det os ude på skolerne, der har ansvaret for at få det her til at virke.
Han peger dog på, at skolelederne er presset på tid på grund af de mange ændringer skolereformen har ført med sig. Han mener derfor også, at skolelederne skal prioritere deres tid, og have stort fokus på elever med diagnoser, så man kan viderebringe erfaringerne til politikerne.

- Vi kan ikke gøre det alene. Det er skal ske gennem et samarbejde mellem skolernes aktører. Vi skal forsøge at finde nye måder at gøre tingene på.

De børnelæger, psykologer og psykiatere P4 Nordjylland har været i kontakt med, peger på, at det vigtigste for børn med ADHD er struktur i hverdagen, og det er ofte det, de mangler i skolen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.