Efter protester: Tysk vejskat opkræves kun på store veje
Kontroversielt forslag om vejskat ændres, så der alligevel ikke skal betales for at køre på tyske landeveje.


Der lød et ramaskrig fra bilister og politikere i Danmark, Østrig og Holland, da den tyske transportminister, Alexander Dobrindt, i juli præsenterede sit forslag til en vejskat i EU's største land.

Den konservative CSU-politiker Dobrindt lagde nemlig op til at indføre afgiften på i gennemsnit 800 kroner om året over hele det tyske vejnet, ikke kun på Autobahn. Og tyske bilister skulle via en modregning i vægtafgiften slippe for at betale.

Planerne stødte også på hård intern modstand hos Dobrindts regeringspartnere i søsterpartiet CDU og det socialdemokratiske SPD, der blandt andet frygtede, at forslaget var i strid med EU-retten og ville gå ud over grænsetrafikken til og fra eksempelvis Holland.

Men nu bøjer Dobrindt sig delvist for kritikken af det, der var det bayerske CSU's vigtigste valgløfte op til sidste års forbundsdagsvalg.

Når det endelige lovudkast bliver fremlagt i oktober, er landevejene pillet ud: Bilister skal fra 2016 kun betale for at køre på de tyske motorveje samt motortrafikveje og hovedveje, de såkaldte Bundesstrassen.

- På den måde bliver der taget hensyn til grænseregionerne, siger en talsmand for det tyske transportministerium til nyhedsbureauet dpa uden at komme med nærmere detaljer.

Dermed bekræfter han oplysninger fra CSU's formand, Bayerns ministerpræsident Horst Seehofer, som tidligere søndag fortalte avisen Bild am Sonntag, at lovforslaget bliver ændret, og at det sker efter aftale med finansminister Wolfgang Schäuble.

- Lovforslaget kommer til at imødekomme alle betænkeligheder, også dem fra grænseregionerne, på tilfredsstillende vis. Striden er bilagt, vejskatten bliver en realitet. Jeg er tilfreds, siger Seehofer, som ellers har beskyldt Schäuble for at sabotere vejskatten.

Store CDU-partiforeninger som i Schäubles hjemlige delstat Baden-Württemberg, Nordrhein-Westfalen og Rheinland-Pfalz har raset over vejskatten, som, de frygter, vil koste turismen og erhvervslivet i grænseområderne dyrt. Grænsetrafikken foregår primært på landeveje.

Dobrindt har blandt andet forsvaret sig med, at udenlandske bilister årligt står for 170 millioner køreture på de tyske veje.

/ritzau/dpa

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.