Drop Uber eller vink farvel til 1,4 millioner støttekroner.
Sådan lød Københavns Kommunes ultimatum til musikfestivalen Distortion tidligere på ugen, efter det var kommet frem, at den kontroversielle kørselstjeneste Uber står på festivalens sponsorliste side om side med Københavns Kommune.
Nu har Distortion valgt, fremgår det af et åbent brev fra festivalen til Københavns Kommune, som er blevet sendt til flere medier, herunder Avisen.dk.
Kommunen er tætteste partner
Festivalen dropper Uber som partner - men først fra næste år.
"Københavns Kommune er og skal forblive Distortion’s tætteste partner i den hensigt.
Det er byen København i sin helhed, Distortion har sat sig for at hylde, siden 1998, og fremlægge internationalt som en moderne og harmonisk storby. Derfor kunne det ikke falde Distortion sekretariatet ind, ikke at følge Kommunens krav eller anbefalinger, så langt som lovgivningen eller økonomien tillader det," står der blandt andet i brevet, som er underskrevet af Distortions bagmand, Thomas Fleurquin.
Fjerner kommunens logo
Flere politikere i Københavns Kommune havde meldt ud, at de ikke ønskede kommunen associeret med den omblæste kørselstjeneste. Men Distortion har altså tænkt sig at beholde Uber som sponsor i år. Til gengæld bliver kommunens navn og logo fjernet fra festivalens hjemmeside og øvrige materiale.
"På baggrund af jeres anmodning fjerner vi derfor kommunens navn og logo fra hjemmeside mv. for dette års festival. Vores sponsoraftaler med Uber gælder alene for festivalen i 2016. Vi er selvfølgelig kede af situationen men glade for, at I fortsat vil støtte op om Distortion i fremtiden. Vi vil gøre, hvad vi kan for, at I og andre kan have tillid til at Distortion er en professionel og ansvarlig organisation, der lever og ånder for kærligheden til København," står der i brevet, hvor Distortion-bagmanden slutter med at takke for den konstruktive dialog.
I denne uge startede de første retssager mod Uber-chauffører. De bliver dog tidligst afgjort i juni.