En lyserød park i Aarhus har vakt stor vrede og frustration på Facebook, efter en privat bruger lagde billeder af det ud på sin profil.
Træer, buske og græs i Mindeparken i Aarhus er blevet malet over med lyserød akrylmaling, som en del af et kunstværk fra ARoS Aarhus Art Museum.
Folk kalder det forrykt, dumt og hærværk. Men de tænker sig ikke om, lyder det fra museumsdirektør Erlend G. Høyersten på museets Facebook-side.
For kunstværket, som er lavet af tyske Katharina Grosse, påvirker naturen langt mindre, end mange af de ting, de vrede folk på Facebook selv gør, mener han.
- Aftrykket på naturen vil være langt mindre i dette tilfælde end det aftryk, vi sætter i det daglige gennem vores brug af pesticider i landbruget og i vores haver, eller for den sags skyld træder ned græsset på utallige festivaler over det ganske land, eller når vi kaster lidt brænde i ovnen for hyggens skyld. Aftrykket på naturen vil mest sandsynlig være langt mindre end det din garderobe alene har skabt, eller hvad vi lægger bag os i bilkørsel og flyveture, skriver Erlend G. Høyersten.
Og han revser videre:
- Intet af det, vi mennesker gør, er godt for naturen. Vi lever ikke i pagt med den, men bruger den, forbruger den og tit misbruger den. Det er denne grimme sandhed, og det kan virke skræmmende. Men det er vigtigt at sige højt.
Ifølge museumsinspektøren er malingen i Mindeparken i Aarhus ganske harmløs for naturen.
- Der er tale om vandbaseret akrylmaling, plastmaling, og det er ikke giftigt. Græsset vil gro videre, selv om det er malet. Og selv om det ikke er giftigt, har vi sagt, at vi fjerner græsset bagefter, siger han til Politiken.
Han betegner alt postyret omkring parken som en slags “fake news” og opfordrer folk til at også at sende tanken forbi hjernen en tur, før de handler på den.
- I disse dage, hvor det er kort vej mellem hjerte og tastatur, kan det også være nødvendig at tvinge tanken forbi hovedet. Vi lever i en tid, hvor usandheder hurtig bliver sandheder og, hvor påstande hurtig bliver forstået som fakta. At være kildekritisk bliver en dyd i en postfaktuel virkelighed, skriver Erlend G. Høyersten på museets Facebook.