Efter kæmpe skandale: VW suspenderer flere topchefer
VW suspenderer en række topchefer fra tre divisioner, efter at den tyske regering kræver handlingsplan.
Pressechefen i Danmark håber, at der snart kan meldes noget ud om VW-skandalens mulige konsekvenser herhjemme.
Pressechefen i Danmark håber, at der snart kan meldes noget ud om VW-skandalens mulige konsekvenser herhjemme. Foto: Michael Sohn/AP


Den tyske regering lægger pres på Volkswagen og sætter en deadline for, hvornår bilproducenten skal fremlægge en handlingsplan for sagen om sløring af 11 millioner bilers reelle forureningsniveau.

Deadline bliver 7. oktober ifølge den tyske transportminister Alexander Dobrindt, skriver Svenska Dagbladet.

- Vi har bedt Volkswagen om at fremlægge en bindende handlings- og tidsplan, som præciserer, hvornår den kan levere en teknisk løsning for de berørte biler, sagde Alexander Dobrindt søndag.

Mandag fulgte Volkswagen op ved at suspendere flere topchefer fra forsknings- og udviklingsafdelingerne fra tre divisioner. Det drejer sig om VW selv, luksusmærket Audi og sportsfabrikanten Porsche, som alle hører under den skandaleramte bilproducent VW.

Det siger kilder med kendskab til sagen mandag, skriver Reuters.

Bilproducentens bestyrelse tvang sidste fredag en række medarbejdere på orlov, indtil detaljerne i sagen om de 11 millioner biler lægges på bordet.

VW, Audi og Porsche ønsker ikke at uddybe sagen yderligere over for Reuters.

I løbet af den seneste uge har Volkswagen mistet omkring en tredjedel af sin børsværdi.

I sidste uge trådte Martin Winterkorn tilbage som direktør i Volkswagen, hvorefter Porsches chef, Matthias Müller, overtog posten.

Beslutningen blev taget på et bestyrelsesmøde fredag aften i Volkswagens hovedkvarter i Wolfsburg.

På mødet blev flere strukturændringer i toppen af den skandaleramte bilgigant drøftet.

Presset er steget voldsomt på Volkswagen, siden amerikanske myndigheder for to uger siden afslørede et stykke software, der sminker på dieselbilers udledning af kvælstofilte i test.

Først hed det, at skandalen omfattede en halv million dieselbiler, men siden er sagen vokset betydeligt i omfang.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.