Banedanmark har i flere år brugt millioner af kroner på betaling af overarbejdstimer, fordi der ikke har været nok medarbejdere på fjernstyringscentralerne.
Men efter at Rigsrevisionen og Statsrevisorerne i januar kritiserede den dårlige vagtplanlægning, så bliver der nu skruet op for antallet af nye trafikelever, som skal styre togtrafikken på de danske jernbaner.
Det meddeler transportminister Magnus Heunicke (S) i en redegørelse til Statsrevisorerne.
- Jeg er enig i, at Banedanmarks ledelse naturligvis skal tilrettelægge indsatsen i forhold til vagtplanlægning effektivt, så skatteborgerne får mest muligt for pengene, skriver Magnus Heunicke blandt andet.
36.800 overarbejdstimer på et halvt år
Problemerne med overarbejde i Banedanmarks fjernstyringscentraler har været særdeles store.
Rigsrevisionens undersøgelse viste, at der alene i første halvår af 2014 blev optjent 36.800 overarbejdstimer, som ofte udløser et løntillæg på 50 procent.
LÆS OGSÅ: Politikere raser: Her er der optjent 36.800 overarbejdstimer
Det fik flere politikere til at kræve handling fra både ministeren og Banedanmark. Et krav, som nu bliver vekslet til ansættelsen af 30 nye trafikelever om året i 2015 og 2016.
- Historisk har vi aldrig ligget så højt på antallet af trafikelever, som vi kommer til nu. Oftest har vi haft 16-20 trafikelever om året, forklarer Peter Svendsen, trafikdirektør i Banedanmark.
Og Banedanmark har ikke problemer med at finde danskere, som vil gå i fodsporene på Børge fra Olsen Banden-filmene og melde sig som ny trafikelev.
- Selvom vi har skruet op for antallet, har vi i øjeblikket ingen udfordringer med at rekruttere, siger Peter Svendsen.
Årlig besparelse på 4 millioner kroner
Rent faktisk har Banedanmark skruet så meget op for antallet af trafikelever, at der ikke længere er plads til dem på fjernstyringscentralerne.
Derfor har man måttet genåbne nogle mindre fjernstyringsstationer i blandt andet Ringsted og Frederikssund. Her har togstyringen ellers været omkoblet til de store fjernstyringscentraler, så stationerne kun bruges som backup, hvis der sker nedbrud.
- Som en del af uddannelsen skal man i praktik, så vi har været nødt til at genåbne nogle understationer, som ellers har været lukket, for at trafikeleverne kan øve sig i at trykke på knapper, styre togene og gennemgå sikkerhedsprocedurer, siger Peter Svendsen.
Med ansættelsen af de mange nye trafikelever forventer Banedanmark, at overarbejdstimerne kan skæres ned med en tredjedel. I kroner og øre er det ensbetydende med en årlig besparelse på 4 millioner kroner.
Der vil fortsat være overarbejde
Derfor er det også nærliggende at spørge, hvorfor Banedanmark ikke for længe siden har skruet op for antallet af trafikelever?
- Det er fordi, det altid er meget svært at lave personaleprognoser, hvor man skal kigge ind i krystalkuglen. Det er en overarbejdspukkel, der blev bygget op, fordi der var flere medarbejdere, der stoppede, end vi havde regnet med. Og det tager tid, inden vi kan få rettet op på det, siger Peter Svendsen.
Foruden ansættelsen af flere trafikelever har Banedanmark også sat ekstra fokus på en række andre ting omkring vagtplanlægningen, som skal hjælpe med at sænke antallet af overarbejdstimer - uden dog at fjerne det helt.
- Vi vil ikke se overarbejde i det omfang, vi har haft tidligere, men der vil være en vis mængde overarbejde. Ellers er risikoen, at vores normalbemanding er for høj i forhold til arbejdsopgaverne, og det koster meget mere i sidste ende, siger Peter Svendsen.