Novo Nordisks konkurrent på markedet for insulin Eli Lilly havde alt andet end positive nyheder til branchen i sit regnskab for tredje kvartal, der er offentliggjort tirsdag.
Efter årevis med solide prisstigninger er markedet kommet under pres i takt med, at konkurrencen er øget og kunderne - store indkøbsselskaber og forsikringsselskaber, kræver rabatter.
Regnskabet fra Eli Lilly viste, at den tendens er fortsat. Salget af Eli Lillys flagskibsprodukt Humalog, der konkurrerer med Novo Nordisks Novolog, faldt med ni procent i kvartalet. 14 procent, hvis man kun kigger på USA.
- Faldet er drevet af lavere priser, hvilket kun delvist blev opvejet af øget salg. Faldet inkluderer også ændringer i de forventede rabatter, skriver Eli Lilly.
Novo Nordisk måtte tidligere i år melde ud, at man sænkede sine forventninger til fremtiden på grund af prispres på det enorme og meget lukrative amerikanske marked.
- Det er lidt dystert dette her. Det synes jeg. Tilbagegangen er ganske massiv i USA. Spørgsmålet er, om det er en udvikling, der er unik for Eli Lilly eller om det er noget, der kendetegner hele branchen, siger Novo Nordisk-analytiker hos Sydbank Søren Løntoft.
Eli Lilly har tidligere i år taget en stor kontrakt fra netop Novo Nordisk, hvilket kunne indikere, at de har givet en solid rabat.
- Så det kunne godt være Eli Lilly, der har givet en stor rabat, og så er det ikke så sigende for hele markedet.
- Men er det et udtryk for, at der generelt er lavere priser og højere rabatter, så ligger forventningerne til, hvor meget Novo Nordisk skal sælge for, for højt, siger Søren Løntoft.
Novo Nordisk oplevede i andet kvartal et fald på små 10 procent i salget af insulin i USA.
I forbindelse med regnskabet måtte Novo Nordisk sænke sine forventninger til hele året 2017.
- Markedet i USA bliver stadigt mere udfordrende og kontraktforhandlingerne for 2017 indikerer øget priskonkurrence, skrev afgående administrerende direktør Lars Rebien Sørensen på det tidspunkt.
/ritzau/