Nyhedsbrev | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere herCookies & privatlivspolitik

Dyr kan lide sex med mennesker

Dansk forskning sætter spørgsmålstegn ved, om dyresex er skadeligt for dyrene. Dyr kan godt nyde sex, siger forskere.

, 13. september 2010 kl. 16:32 (opdateret kl. 16:49)
Start et spil på Spigo.dk
Spil
Dansk forskning tyder på, at dyr ikke nødvendigvis lider overlast ved sex med mennesker. Meget tyder på, at dyr nyder sex og at sex er en del af dyrets natur.
Dansk forskning tyder på, at dyr ikke nødvendigvis lider overlast ved sex med mennesker. Meget tyder på, at dyr nyder sex og at sex er en del af dyrets natur. Foto: www.youtube.com

En tur i stalden og hygge lidt med hesten eller koen er måske ikke skadeligt for dyret. Dyr nyder måske ligefrem seksuel kontakt med deres ejere.

Forskere fra Københavns Universitet har forsket i dyresex og dyrs forhold til sex. Forskningen peger på, at sex mellem dyr og menneske, der ikke fysisk skader dyret, ligefrem kan give dyret nydelse og endda et bedre liv. Det skriver Videnskab.dk.

"Det er klart, at det er svært at forestille sig, at en høne er intakt efter at være penetreret, så hvis størrelsesforholdet ikke er i orden, er det et problem," siger Stine B. Christiansen, der både er ph.d.-studerende på Institut for Produktionsdyr og Heste på LIFE, Københavns Universitet til videnskabssitet.

Så længe dyret ikke lider overlast, kan det ikke afvises, at dyret har glæde af sex med mennesker. Dyresex handler nemlig ikke kun om penetrering, men også om, at mennesker lader sig penetrere eller har oralsex med dyret.

"Samtidig ved vi, at folk laver noget mere mangfoldigt end bare penetrering af dyret. En mand eller en kvinde kan måske lide at lade sig penetrere af en hund eller en hest eller have oralsex med en hund med både den ene og den anden som aktiv part. I de tilfælde er det sværere at forestille sig, hvordan dyret lider overlast," siger Stine B. Christiansen, der også arbejder som faglig sekretær for Det Dyreetiske Råd til videnskab.dk.

At dyr kan få nydelse ud af sex med mennesker, afvises pure af politikeren Christian H. Hansen, der har stiftet Partiet Fokus, som arbejder for strammere regler mod dyresex.

"Når vi taler om sodomi og menneskelig omgang med dyr, har jeg en grundholdning om, at det er uacceptabelt i enhver form. Jeg må sige, at jeg tager afstand fra enhver aktivitet af denne karakter ud fra en både etisk og biologisk betragning. Jeg kan ikke forene zoofili med mit personlige værdigrundlag, og jeg synes, det er dybt krænkende for dyrets værdighed og integritet," siger Christian H. Hansen til Videnskab.dk

Ifølge dyreværnslovens § 1 og § 28, hedder det, at såfremt dyret udsættes for smerte, lidelse, angst, væsentlig ulempe eller varigt mén, kan man straffes.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
DEBAT OM ARTIKLEN
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logges på via "Kommenter via...", genindlæs siden
13.09-2010 | 17:33 af Isabelle Mandel
Sex med dyr er i 97 ud af 98 tilfælde mænds sex med dyr - og det er IKKE andet end mishandling - selv om mænd måske mener, at (tilgiv mit frimodige sprog) deres pik er til lykke for hvemsomhelst og hvadsomhelst. NOT!
 
 
13.09-2010 | 18:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.09-2010 | 18:40 af Kristian Mortensen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
13.09-2010 | 19:44 af Per Salting
Åh, nogle forskere har fået penge til at undersøge om dyr synes det er fred at blive rundbollet af en eller idiot.
For det første r det pisse uinteressant, de de svarer heller ikke, for de har forsket sig frem til at en ko måske kan lide, men vi er ikke sikre.

SÅ BLIV DOG FÆRDIG MED JERES ARBEJDE, ELLER HOLD KÆFT INDTIL I HAR VIDEN.

Pengene er bare dårligt givet ud. Om det er i orden eller ej betyder intet, for det er ulovligt, Så er den ikke længere.

Magen til spild af tid og penge.
 
13.09-2010 | 19:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.09-2010 | 20:56 af Allan Nielsen
troede toppen af dumme forskningsprojekter var nået, da Østrigske forskere efter 5-6 år forskning fandt ud af, hvorfor der samler sig nullermænd i navlen.
Men det her projekt slår det her slår det med utallige længder.
Forsker ved skam godt hvordan de skal holde sig beskæftiget hehe
 
13.09-2010 | 20:58 af Allan Nielsen
Flot forskningsprojekt, der sikkert vil være til god gavn for danske virksomheder.
 
13.09-2010 | 21:03 af Isabelle Mandel
Sex med hundyr er mishandling - hverken mere eller mindre. Men, men - flertallet af danskere støtter mishandling af dyr i og med, at de køber kød fra mishandlede dyr (alt andet end fritgående eller økologisk opdrættede), så hvad fanden ........... 98% af danskerne støtter mishandling af dyr.
 
 
13.09-2010 | 21:31 af Allan Nielsen
Jeg for kvalme af dyremishandling.
Men nu er der ikke forskel på, hvordan økologisk og ikke økologiske dyr bliver opdrættet, men udelukkende den foder de får.
 
13.09-2010 | 21:39 af Steen Hansen
min påstand skal väre den, at disse "forskere" er syge i deres hoveder.
Kort - klart - präcist.
Intet under - intet over.
De skulle fratages deres "forsker-licens" og sättes i arbejdslejr.

Föj for satan.
 
 
13.09-2010 | 22:02 af Allan Nielsen
Tror ikke jeg selv ville kunne have sagt det bedre.
 
13.09-2010 | 22:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.09-2010 | 22:48 af Steen Hansen
@Tom
Det må du uddybe.
Såfremt avisen.dk ikke ligefrem har opdigtet hele "historien" er det da den fornemste opgave at få et sådant forsknings-resultat offfentliggjort, da sodomi er strafbart.
Videre at få en debat omkring det forhold, hvorvidt mennesker skal have könslig omgang med dyr.
 
 
13.09-2010 | 23:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.09-2010 | 23:23 af Steen Hansen
EB's nationen er lige til "möddingen". Faktisk har jeg selv på et tidspunkt givet éen tilkendegivelse på et opläg, hvilket fuldständig forsvandt i "glose-udtryk" mm.
Så det gör jeg aldrig mere :o)
Man bliver nästen helt bibelsk, når sex med dyr bliver ophöjet og ikke det modsatte.
 
 
13.09-2010 | 23:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.09-2010 | 23:19 af Steen Hansen
OK - men det burde det väre - så!!
Men på den anden side - det hele går jo alligevel ad helvede til - så hvorfor ikke ägteskaber mellem dyr/menneske. Sådan lige for også at få Hellligånden på "lider-bassen". :o)
 
 
13.09-2010 | 23:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.09-2010 | 23:45 af Steen Hansen
Jamen er det ikke blevet den almindelige "trend" hos journalister??
Har ikke läst indlägget - men må konstatere, at "billede-sproget" er tilsigtet for herigennem at få en fölelses-ladet reaktion.
Det giver "klik" og besög, da fällesnävneren er lavest. Desvärre :o(
 
 
14.09-2010 | 08:38 af Isabelle Mandel
"Men nu er der ikke forskel på, hvordan økologisk og ikke økologiske dyr bliver opdrættet, men udelukkende den foder de får. "

Det er ikke korrekt, Allan. Der er meget stor forskel på forholdene for økologisk og ikke økologisk opdræt. Fx har økologisk opdrættede dyr mere end dobbelt så meget plads som ikke økologiske, har adgang til udendørs arealer og, for svins vedkommende, mindst 150 dage om året på græs. Det er ikke tilladt at fiksere søer som man gør det i konventionelt landbrug. Kørsel til slagteri må højst tage 8 timer mod 24 timer i konventionelt landbrug.
 
 
14.09-2010 | 13:33 af Anne Rasmussen
Isabella: Det har du helt ret i - det med de økologiske dyr.

Jeg sidder her med en grim smag i munden - HVORDAN er de forskere kommet frem til deres resultater?

Har de brugt forsøgsdyr, har de selv været "forsøgsdyr" eller har de været rundt og udspørge folk om deres sexvaner med deres kæledyr?

Og hvordan i alverden kan de udtale sig om noget dyrene ikke har en jordisk chance for at protestere mod.
 
15.09-2010 | 19:34 af Finn Sørensen
Ja, mod fanatikere, kan man ikke gøre noget, som bekendt! Hvis ikke dyret har noget imod handlingen, så kan enkelte mennskers mening, da være ligemeget!
 
16.09-2010 | 14:43 af Isabelle Mandel
"Hvis ikke dyret har noget imod handlingen, så kan enkelte mennskers mening, da være ligemeget!"

Kan man spørge dyret, om det har noget imod handlingen?
Tillad mig lidt oplysning: Et hundyr har tidspunkter, hvor hun kan parres - ligesom kvinder har det.. På disse er dyrene klar til parring med et handyr af passende størrelse.Parring på alle andre tidspunkter er mishandling, da hunnens skede ikke er klar - dvs. "blød og smurt".
 
 
16.09-2010 | 14:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.10-2010 | 21:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.10-2010 | 22:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.10-2010 | 22:09 af (Slettet bruger)