Dumpet kursus udløser fyring for 16 i Københavns Kommune
HK beskylder Københavns Kommune for at have købt Deloitte til at få medarbejdere fyret via umuligt kursus.
Københavns Kommune beskyldes af HK for at have hyret Deloitte til at give kommunen en undskyldning for at fyre 16 medarbejdere. Arkivfoto.
Københavns Kommune beskyldes af HK for at have hyret Deloitte til at give kommunen en undskyldning for at fyre 16 medarbejdere. Arkivfoto. Foto: Københavns Kommune/Free


Kun fire af de 20 medarbejdere, Københavns Kommune sendte på kursus hos konsulentvirksomheden Deloitte, kom tilbage til deres arbejde. Resten blev fyret, fordi de dumpede kurset.

Det fortæller HK Kommunal, der kører en sag for medarbejderne.

- Jeg ved simpelthen ikke, hvad de har gang i, i Københavns Kommune, siger Winnie Axelsen, formand for HK Kommunal Hovedstaden.

Ifølge hende hænger fyringerne sammen med, at alle økonomifunktioner i kommunen er centraliseret i et nyt center og skal indføre et nyt it-system. Derfor er en stribe medarbejdere samlet.

- Lige pludseligt får nogle kontorledere besked om at udpege de medarbejdere, de synes er dårligst. Det ender med en gruppe på 20. Så hyrer man Deloitte til at lave en kursus på 3,5 dage om økonomi for dem.

- De bliver sendt til eksamen, hvor 16 dumper. Dem har man så indstillet til afskedigelse på grund af inkompetence, siger Winnie Axelsen.

Hun fortæller, at medarbejderne ikke fra starten vidste, at de ville blive fyret, hvis de ikke bestod kurset. Derudover beskriver hun kurset som ganske svært og eksamen som nært umuligt.

- De har ikke haft en kinamands chance for at bestå det kursus. Så man kan ikke andet end at mistænke, at kommunen spekulerer i, at mange af dem er tjenestemænd og at det er billigere at komme af med dem på denne her måde.

- Det ligner en bestillingsopgave til Deloitte fra kommunen dette her. For medarbejderne har for manges vedkommende arbejdet 20-30 år i kommunen uden anmærkninger, siger Winnie Axelsen.

Deloitte oplyser via sin pressechef Ulrik Jørgensen, at man ikke kan udtale sig i sagen, da man har tavshedspligt, når det kommer til kundeforhold.

Københavns Kommunes direktør for Koncernservice, den afdeling, medarbejderne er fyret fra, Ivan Kristoffersen, skriver i en kommentar:

- Desværre viste det sig, at en del af dem på trods af det ekstraordinære kompetence-udviklingsforløb ikke kunne matche kompetencekravene, hvorfor vi var nødt til at tage afsked med dem.

Kommunen bruger ifølge direktøren mange ressourcer på at udvikle sine medarbejdere.

- Derfor ærgrer det os selvfølgelig rigtig meget, når vi alligevel er nødt til at sige farvel til medarbejdere på grund af manglende kompetencer. Men vi har et stort ansvar for at håndtere skatteborgernes penge på betryggende vis, skriver han.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.