Du kan narre dig selv til et sundere liv
Undgå store pakninger, stil slikskålen i skuret og undgå vin i store papkartoner. Små puf kan gøre meget for din sundhed
Byt slikskålen ud med små skåle med frugt ved computeren, tv'et og andre steder, hvor du bruger meget tid.
Byt slikskålen ud med små skåle med frugt ved computeren, tv'et og andre steder, hvor du bruger meget tid. Foto: Mick Anderson/POLFOTO


Du behøver ikke gå på juicekur eller lægge omfattende træningsprogrammer for at gøre en stor forskel for din sundhed. Små justeringer i hverdagen eller 'nudging' kan batte meget.

- Vi behøver slet ikke så skrappe midler for at ændre vores adfærd, siger Pelle Guldborg Hansen, adfærdsforsker og formand for Danish Nudging Network til Magasinet Sundhed.

Pelle Guldborg Hansen foreslår for eksempel, at man lægger løbetøjet frem aftenen før, så det er nemmere at hoppe i tøjet som det første om morgenen. Og i stedet for at have en treliters kartonvin stående på køkkenbordet, er det bedre at åbne en 75 cl flaskevin, så du kan følge med i, hvor meget du drikker.

I supermarkedet kan du hjælpe dig selv ved at undgå store pakninger og emballager, foreslår Lotte Juul Madsen, klinisk diætist og medforfatter til bogen "Nudging - slip madens magt".

- Store emballager signalerer, at det er okay at spise mere. Hvis man koger pasta fra en stor pose, er man tilbøjelig til at koge mere, end hvis posen er lille, siger hun til Ritzau Fokus.

Ifølge Lotte Juul Madsen viser nudging-studier, at man spiser op til 40 procent mere slik, hvis det kommer fra en stor pose end fra en lille pose.

Når du kommer hjem fra supermarkedet, handler det om at placere varerne rigtigt.

- Sæt frugten frem på bordet, og gem dit slik i skuret eller inderst i det høje skab bag ved fonduegryden. Selv om du måske bare går ud i skuret og henter en skål slik, spiser du med al sandsynlighed mindre, end hvis slikskålen står fremme, siger Lotte Juul Madsen.

- Nudging handler om ændre små vaner og vide med sig selv, hvor langt man er villig til at gå for sine romkugler. Måske skal kæresten køre rundt med slikskålen i sin bil, hvis man ikke kan holde sig fra det, siger hun.

Når du sætter dig ved bordet for at spise aftensmad, har Lotte Juul Madsen i sin praksis som diætist oplevet, at det virker at bytte en stor tallerken ud med en mindre.

- En almindelig portion fylder typisk en frokosttallerken. Hvis man putter den samme portion på en middagstallerken, føler man sig snydt, fordi tallerkenen ikke bliver fyldt op. Og så er man tilbøjelig til at øse mere op, siger Lotte Juul Madsen.

Hun anbefaler, at man portionsanretter sin mad i stedet for at sætte gryderne på bordet.

- Når vi spiser, gør vi mange ubevidste ting. Hvis man sidder i samtale med familien eller foran fjernsynet, tager man automatisk mere mad undervejs. Hvis man skal gå ud i køkkenet efter en portion mere, bliver man bevidst om, hvor sulten man er, siger hun.

Fakta: Flere gode former for nudging

- Tænk over størrelsen på dine glas. Halvanden deciliter væske fylder et højt slankt glas op, men halvanden deciliter ligner næsten ingenting i et bredt glas. Drik vand af brede glas og kalorier af slanke glas.

- Få snack-sikret dit hjem, så du undgår småspisning. Sæt grøntsagerne i øjenhøjde i køleskabet og gem snacks i grøntsagsskuffen.

- Tilpas dit "tagtøj". Sæt en stor ske i salatskålen, men brug en spiseske til sovsen.

Kilde: "Nudging - slip madens magt"

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.