Nyhedsbrev | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere herCookies & privatlivspolitik

"Du har scoret kassen! 15 timer til fuld løn"

42 procent af fleksjobberne støder jævnligt på fordomme. Læs de dumsmarte bemærkninger fra kollegerne her.

, 17. februar 2012 kl. 11:30
Start et spil på Spigo.dk
Spil
Mange fleksjobbere oplever, at kolleger opfatter dem som forkælede. 
Mange fleksjobbere oplever, at kolleger opfatter dem som forkælede.  Foto: Colourbox

Mange af de 53.000 danskere i fleksjob, har svært ved at overbevise kollegerne om, at de faktisk fejler andet end en uopsættelig trang til at komme tidligt hjem på sofaen.

42 procent af fleksjobberne, der har nedsat arbejdsevne, fordi de er for syge eller nedslidte til at klare et fuldtidsjob, støder jævnligt på fordomme fra kolleger og omgivelser.

Fordommene flyder

Det viser en undersøgelse blandt 550 fleksjobbere, som blev foretaget for  Landsforeningen for Fleks- og Skånejobbere i 2009.

"Der falder mange bemærkninger, som mere end antyder, at der hersker en opfattelse af, at fleksjobbere er særligt priviligerede - eller ligefrem heldige," siger foreningens formand Hans Dankert.

Læs også: Undgå mugne kolleger, når du går tidligt hjem

I undersøgelsen er de adspurgte fleksjobbere kommet med eksempler på de bemærkninger, som de hører på vej ud ad døren med jagende rygsmerter eller dundrende hovedpine.

Her er et uddrag:

"Man kan slet ikke se, at du fejler noget."

"Du har da scoret kassen. 15 timers job til fuld løn. Fedt!"

"Nå, skal du allerede hjem og ligge, hvor er du heldig."

"Bare det var mig, der kunne gå så tidligt."

Hvis ikke du lider, er du en snyder

Undersøgelsen udstiller fleksjobbernes dilemma. Hvis man fungerer for godt, bliver kollegerne mistænksomme, og tror, at man har fuppet sig til et fleksjob. Er man omvendt synligt besværet, synes de ikke, at man gør gavn.

"Hvis man fungerer godt, kan kollegerne for eksempel finde på at sige, at de godt selv kunne tænke sig et job på nedsat tid med fuld løn. De stiller spørgsmålstegn ved, om det bare er en bekvem ordning for fpr én, der heller vil arbejde deltid men ikke har råd til at gå ned i tid," fortæller en af de adspurgte i undersøgelsen.

Tryk på artikellinket nedenfor og se de gode råd til, hvordan man tackler fordomme og dumsmarte kolleger.

Læs også: Kolleger skumler over forkælede fleksjobbere

Debat om artiklen:
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logges på via "Kommenter via...", genindlæs siden
17.02-2012 | 12:26 af ib jacobsen
Ja og Avisen.dk skriver det med store fede sorte bogstaver som overskrift - så må det jo være rigtigt - det er ikke alle der læser andet end overskrifter !!!!
 
17.02-2012 | 12:33 af Jess D. Skov-Nielsen
ja... den tænkte jeg også... jeg var lige ved at fare i blækhuset, men så læste jeg indholdet :O) ... som faktisk er godt nok... det er bare træls at man altid skal spille på at forarge læserne i overskrifterne... det er fuldt bevidst, og ikke en fagforening værdig, rent ud sagt.
 
 
17.02-2012 | 14:41 af John Linnemann
Hvem står egentlig bag denne sprøjte, Hvis den.. har noget med vor fagbevægelse at gøre, ser det ud som om det er.. Socialdemokratiske holdninger,..
Så er jorden gødet før de kommende forhandlinger omkring.. Pension og Flexjob.
Hvis den siddende Regering forringer Flexjobordningen, vil det første sted jeg kan spare en tusse, være min fagforening og Mit medlemskab af en Dansk arbejderparti....(eller er de)
De næste i rækken bliver de førtidspensionister der har en arbejdsmarkedspension....Fordi.. de nu vil have en langt bedre økonomi end Flexjobberen...
 
17.02-2012 | 16:26 af Hanne Grethe Aagren Goth
Der må være noget som du har misforstået, for såfremt du har en arbejdsmarkedspension og du bliver ledig vil din flexydelse bliver modregnet i din arbejdsmarkedspension, så hvis den er så god så får du slet ingenting fra kommunen.
 
17.02-2012 | 18:52 af John Linnemann
Jeg syntes du skal læse..mit indlæg....en gang til... jeg kan se du har misforstået.
Jeg taler om Førtidspensionister der har arbejdsmarkedspension..!!
Du taler om flexjobbere som samtidig får udbetalt deres arbejdsmarkedspension (dette kan lade sig gøre.. hvis.. man er ansat i flexjob mindre end 12 timer pr. uge) hvis man så bliver ledig får man modregnet i sin Ledigheds ydelse..
Sådan forstår jeg dit indlæg..
HER ER DER MÅSKE NOGET.. der burde ses efter i flexordningen..jeg arbejder sammen med en i flexjob..som er ansat på 12 timer, og dermed samtidig kan få arbejdsmarkeds pensionen udbetalt ved siden af... I dette tilfælde 22000 Flexjob 10000 arbejdsmarkedspension
DET BURDE IKKE KUNNE LADE SIG GØRE..
 
17.02-2012 | 12:31 af Jess D. Skov-Nielsen
Problemet er jo dobbelt ægget, da ingen har lyst til at gå og klage sig dagen lang til kollegerne, for gjorde man det, ville det vel også være et problem... mange holder det i sig, da det er blevet en "livsstil" at leve med smerterne eller psyken, og man vil jo helst fremstå så normal som muligt... det BURDE de raske kunne tænke sig til, hvis de stoppede op et par sekunder og tænkte sig om.

Resultatet er så desvære bare, at arb.givere, kolleger og kommuner så tror man kan endnu mere, og så begynder nedslidningen hvis ikke fleksjobberen er i stand til at sige fra.

Men som skrevet så mange andre steder, så tror jeg ikke på at den her problemstilling kan løses... der vil altid være den misundelse og de fordomme, netop fordi man ikke gider bruge empati'en og forsøge at sætte sig ind i hvordan det er at være med nedsat arb. evne.

Derfor; giv fleksjobbere fuld løn, for den tid de arbejder på lige fod med alle andre kolleger, og kompenser "ikke-arbejdet" med en fastsat timesats der svarer til en "timeløn" for en førtidspensionist, så er problemet med sure kolleger i hvert fald væk... så mangler vi kun at erhvervslivet får nogle pligter til at lave flere arbejdspladser... både til raske og syge.
 
 
17.02-2012 | 12:45 af Gordon Shumway
Jess du har fuldstændig ret "giv fleksjobbere fuld løn, for den tid de arbejder på lige fod med alle andre kolleger, og kompenser "ikke-arbejdet" med en fastsat timesats der svarer til en "timeløn" for en førtidspensionist"

Men jeg er ret sikker på at de vellønnet fleksjobbere IKKE er enige med med dig og mig i denne sag.

 
17.02-2012 | 12:53 af Jess D. Skov-Nielsen
Nej selvfølgeligt er de ikke det... man står sig selv nærmest... jeg har som sådan intet imod at fleksjobbere kunne få fuld løn, hvis bare samfundsmentaliteten og den politiske mentalitet var til det... det vill ejo være et medmenneskeligt træk, og empatisk at lade syge være på lige fod økonomisk med dem i job... men jeg er bare ikke drømmer, og jeg ved at sådan blir det aldrig.

Og så er der den ekstra ting, at jeg også er ekstremt millimeter demokratisk... jeg kan ikke se retfærden i at en FP'er der laver "ikke-arbejde" 37 timer om ugen, skal have en meget lavere sats for dette "ikke-arbejde" end en person der har haft et dyrt lønnet job og får en højere "ikke-arbejde-sats" end FP'eren. Det er samme "arbejde" udført.

Man vil stadig have incitamentet til at arbejde det man kan, hvis timelønnen er overenskomstmæssig sat... selvfølgeligt kan du ikke tjene lige så meget som hvis du var rask, det er logik for burhøns, men penge ER altså heller ikke alt, og man må jo acceptere at man er syg, lige så vel som de 170.000 ledige må acceptere at der ikke er noget job pt. osv.

Det er ikke af min gode vilje, at jeg skriver som jeg gør her, men jeg kan se at nogle fleksjobberes illusion om at gå til fuld løn for halvt udført arbejde (+/-) altså bare ikke er realistisk sådan som samfundsmoralen er skruet sammen. men mit største prob. med ordningen er stadigvæk, at der skal være "timeløns-forskel" på ikke-arbejde fra syg til syg... det er uomtvisteligt urimeligt.
 
 
17.02-2012 | 16:46 af Gordon Shumway
Jess - du har fuldstændig ret. Men hvas du læser videre i bloggen vil du kunne se hvor let som som FP har det og hvor svært en fleksjobber har det.

Fleksjobbere kan ikke tage offentlig transport - Er nød til at køre i bil.

Du kan ligge hjemme på sofaen og daffe den af hele dagen. Betalt af fleksjobbere som knogler hele dagen, således at du ikke behøver at bidrage.

Ja jeg har intet imod at betale til din FP - men jeg mener "sku" ikke det er rimeligt at en fleksjobbe skal havde fuld løn og som ofte er mere end hvad en lavtlønnet får.
 
17.02-2012 | 17:53 af Jess D. Skov-Nielsen
Og jeg er ikke enig i din udlægning af førtidspensionister... der er mange angste FP'ere der f.eks. ikke kan tage offentlige transportmidler, eller fysisk syge for den sag skyld, hvorfor tror du kun det er fleksjobbere der ikke kan det?

Flekjobbere knokler jo NETOP ikk ehele dagen... de er på nedsat tid, så det passer jo heller ikke... og er der noget galt i ikke at bidrage, når man ikke KAN bidrage, eller hvis man kan en lill ebitte smule, ikke bidrage fordi ingen arbejdsgivere gider ansætte dig?

Een ting er ideologi, noget andet er virkelighedens verden... vi kan godt blive enige om, at kan man som FP arbejde een time, i et job der varetager ens behov for at blive skånet, så bør man da også det... tror faktisk de fleste FP'ere gerne vil dette... men de får aldrig det job, for det er der ikke, og det bliver heller ikke skabt... og så må man sgu' udbetale en ordentlig FP i kompensation i stedet for, længere er den ikke synes jeg.

Og så den med de lavtlønnede igen... det blir altid brugt som argument at sætte alle ydelserne ned, at en lavtlønnet skal have mere... jammen så synes jeg da at deres arbejdsgivere skulle se at få fingeren ud af kasselåsen, og give dem mere i løn, for de ydelser du synes skal være lavere KAN ikke sænkes mere, hvis folk ikke skal begynde at lide afsavn økonomisk... her taler jeg selvfølgeligt om helt normale fleksjobbere der ikke hiver kæmpe suppleringer hjem.

Så sørg for at en FP er til at leve et beskedent med rimeligt liv af... beregn så "timelønnen" af dette, og brug den sats i alle andre kompensationssammenhænge hos fleksjobbere uanset HVAD de måtte arbejde med. Og er den løn så "for høj" for de lavtlønnede der arbjder fuld tid, så må deres arbejdsgivere sgu' til lommerne, for så er mindstelønnen for lav!
 
 
17.02-2012 | 21:29 af John Linnemann
Gordon...Lad mig slå helt fast.. ingen på FP. får en krone for meget.!
 
17.02-2012 | 16:03 af John Linnemann
Der er brug for lidt overblik.

Flexjobber på Halv tid.
1. bidrager med skat. Til fælleskassen
2. bidrager med produktion, omsætning og overskud i virksomhed.
Som betaler skat til fælleskassen.
Udgifter for flexjobber.
1. Faglig Kontigent
2. Kørsel til og fra arbejde.
3 Ledighedsydelse/flexydelse
4 Bil arbejdsrelateret (den afkorter transport med Ca.3 1/2 time og er afgørende for
arbejdsfastholdelse.)

Når man samler dette, VIL flexjobberens økonomi, være, langt dårligere end Eksempelvis førtidspensionisten.
Foringer man flexjob ordningen som omtalt i flere indlæg, (Vil det for mig, og mange andre i flexjob være umuligt at betale, selv, den mindste bil til transport...Hvilket vil betyde at jeg og mange andre er færdig på arbejdsmarked.
( men det er måske også det der er målet) !
Her en lille tillægger
Jeg har tilfældigvis en nabo på førtidspension som også har sin arbejdsmarkedspension, Årsindtægt 290.000 Kr.
Den løn når jeg ikke i flexjob, selv ikke når jeg regner pensionsinbetaling med.
Og det vel og mærke under den nuværende flexordning.
 
17.02-2012 | 17:54 af Jess D. Skov-Nielsen
Det er heller ikke rimeligt, at en fleksjobber skal have en dårligere økonomi end en førtidspensionists... den skal faktisk helst gerne være lidt ekstra, når de bidrager med noget... helt sikkert.
 
 
17.02-2012 | 16:06 af Kurt Frederiksen
Skal fleksjobbere så kompenseres på anden måde for de ekstra udgifter de har? Fleksjob betyder jo også at de har begrænsninger i hverdagen der hjemme. De skal måske have hjælp med rengøring, vedligeholdes af forskellige ting og andre helt almindelige dagligdags ting som en normal rask selv kan klare. Det betyder jo at det er ting de skal købe sig til. Hvad med hjælpemidler? På arbejde kan de få støtte til hjælpemidler, men ikke hjemme. Alt hvad der skal købes af hjælpemidler og hjælp i hjemmet skal de betale af egen lomme. Medicin er for mange også en post.

Nu er det jo heller ikke alle fleksjobbere der er på nedsat tid. Der er jo også dem der er på fuld tid med skåne hensyn. Hvad med dem? skal de have nedsat deres løn i forhold til de skånehensyn der skal tages? Hvad skal det koste ikke at blive stresset? Eller hvad med at skulle skånes for tunge løft - Hvad er det værd? Ved du overhoved hvad et fleksjob er, når nu vi taler om fordomme?

Og når nu fleksjobberne er sat ned i løn og så bliver den næste fordom der trækkes frem jo at de bare er løntrykkere og så kan man jo altid gå efter dem på den konto. Så kan de jo blive de næste "Dum i arbejde".

Fleksjobber er ikke et karrierevalg. Fleksjob er noget som hjælper fremsynet firmaer og samfund til at drage nytte af medborgere som har kompetencer som man kan have nytte af samtidig med at man undgår rigtig store udgifter til passiv forsørgelse.

Hvad koster en ex-fleksjobber der er blevet dranker efter han blev skubbet helt ud af arbejdsmarked? Hvad koster det manden, samfundet, familien? Er fleksjob virkelige så dyr en ordning? Fleksjobberen er jo også en skatteindtægt for staten og en momsindtægt.
 
17.02-2012 | 17:57 af Jess D. Skov-Nielsen
Selvfølgeligt skal de kompenseres så de har en økonomi der svarer til hvad de bidrager med... måske lyder mine forklaringer lige firkantet nok det ved jeg ikke, jeg har skam meget stor respekt for fleksjobbere, jeg kunne bare godt tænke mig noget mere retfærdighed og lighed når vi taler om kompensation for det man IKKE arbejder... selvfølgeligt skal der nogle modifikationer til, hvis man har ekstra udgifter til transport og andre foranstaltninger der gør at det blir dyrere... ingen tvivl om det.

Det er hovedsageligt de store fleks tilskud jeg har et problem med, og ikke kan se retfærdigheden i.
 
 
18.02-2012 | 07:15 af Gordon Shumway
@ Kurt Frederiksen

Nu er der ingen i denne tråd som taler om at fleksjobbere ikke skal behandles ordenligt

Jess foreslår bla. at fleksjobbere skal havde alm. løn for den tid som de arbejder og timesatsen svarende til FP for de resterende timer. Hvad er der i vejen med dette ?

Hvorfor skal en på veluddannet i fleksjob, havde mere i løn for de timer vedkommende ikke arbejder - end en kasseassistent i Netto får.

 
18.02-2012 | 08:34 af John Linnemann
Gordon

Jeg bliver sku lidt små irriteret. det virker som om du ikke helt fatter. tingendes rette sammenhæng.
Hvem skal så betale alle de ekstra udgifter som flexjobberen har..i forbindelse med arbejde.. i mit tilfælde ca. 2500kr.
Situationen bliver at flexjobberen bliver økonomisk dårligere stillet end FP. (som ikke har disse udgifter)
Det vil den politiske Højre fløj hurtigt fange ..også bliver FP de næste i rækken man vil slagte.
Jeg har tidligere i denne tråd førsøgt at redegøre for fakta.

 
18.02-2012 | 10:45 af Gordon Shumway
@ John Linnemann

Nu er det meget svært at bedømme din situation når man ikke ved hvad du arbejder med og hvor meget du får i løn.

Men jeg her svært ved at forestille mig at en førtidspension som Jess, skulle være bedre økonomisk stilet end du er. Førtidspension er 204.900 kr. om året (2012), hvis du er enlig. Er du gift eller har en samlever, er grundsatsen 174.168 kr. om året (2012).

Hvis ens samlever eller ægtefælde tjener over en vis grænse modregnes der i førtidspensionen.

Mht. til førtidspensionister som får en supplerende pension fra sin arbejdsmarkedspension modregnes alle beløb over kr. 70.000 med 30%

Endvidere har udbetalinger fra arbejdsmarkedspensioner intet at gøre med hvad man modtager fra det offentlige, da det er en privat kollektiv ordning.

som flexjobber er det ikke er krav at man betaler Faglig Kontingent,

De andre ting du nævner gælder vel alle på arbejdsmarked også de lavtlønnet og jeg mener ikke at en førtidspensionist er økonomisk bedre stiller end en lavtlønnet. Den lavtlønnet har trods alt mulighed for at tage nogle ekstra vagter m.m.
 
18.02-2012 | 16:31 af John Linnemann
I flexjob uden fagforening i ryggen (gud fri mig vel)
Hvad med 8 % skat i arbejdsmarkedsbidrag
Hvad med transport offentlig eller i bil
og selvfølgelig Ledighedsydelse
FP. lig med 17000 pr. måned.
Med de oplysninger kan du regne lidt på hvornår det går lige op.
Skal jeg virkelig straffes fordi 3 idioter har topederet mig på de Danske landeveje. Gu skal jeg ej.
 
18.02-2012 | 21:42 af Gordon Shumway
@ De lavtlønnet betaler også

8% AMB
A-skat
Transport
A-kasse
Efterlønbidrag
fagforening
transport frem og tilbage til arbejdet.

Førtidspensionen på max. kr. 17.000 gælder kun for enlige - Er man gift eller har en samlever får man max kr. 14.500

Det ville måske være mere rimeligt, at de 3 idioter "som topederet dig på de Danske landeveje" forsikringsselskab betalte en passende erstatning svarende til det tab som du måtte havde set over resten af dit arbejdsliv.

Forsikringsselskabet må så selv finde ud af hvordan de vil få pengene fra de 3 idioter
 
18.02-2012 | 15:41 af Kurt Frederiksen
Det er ligesom om ingen vil forstå at fleksjob ikke kun er nedsat tid. En stor del af fleksjob er på fuld tid med skånehensyn.

Det er i øvrigt ikke fleksjobberen der får tilskud, men arbejdsgiveren. Fleksjobberen er overenskomst ansat og har ret og pligt som en hver anden ansat med undtagelse af de personlige skånehensyn som aftales en gang om året. Der er altså ingen standard fleksjobber, da alle er forskellige ikke kun når de bliver ansat i fleksjob men også løbende indtil de går ud af fleksjobbet enten som følge af at de går på pension eller faktisk bliver så raske at de igen indgår i den normale arbejdsstyrke.

Alt tale om den 15 timers arbejdsuge er fuldstændig tåbelig. Det er forbeholdt fleksjobbere som i en indslusningsperiode er meget dårlige og derfor har bruge for meget korte arbejdsuger. Så vidt jeg er orienteret er den mindste arbejdsuge på 50% eller ca. 20 timer som man skal opfylde for at kunne komme i betragtning til et fleksjob.

Hvis en fleksjobber på halv tid i dag får 25000 pr. måned betaler staten altså de 12500. Lad os nu antage at det i stedet var 50% af en førtidspension på ca. 17000 hvilket er 8500. Staten kan altså "spare" 4000 men af det beløb går ca. 1600 til skat, så besparelsen er altså omkring 2400. En del af denne besparelse vil så efterfølgende skulle gå til kompensation for udgifter som fleksjobberen har og som de i dag selv betaler og dertil kommer så administration af de kompensationer. Nu har vi så samtidig en ny type medarbejdere som ikke er overenskomst ansat og skal de så betragtes som halvtids ansatte eller fuldtids ansatte uden overenskomst? Bliver de nu brugt som skruebrækker og løntrykkere?

Er der virkelig nogen der tror de 4000 vil have nogen indflydelse på kollegaernes holdning til fleksjobberen? Tænk på at dette eksempel er baseret på det mindste timeantal en fleksjobber normalt kan have over længere tid. Jo flere timer jo mindre betydning.

Desværre falder omkostningerne ved arbejde jo ikke som følge af færre timer. En busbillet eller en kørt km i bil bliver ikke billigere fordi man er i fleksjob. I det hele taget er job omkostningerne typisk rimelige faste uanset tid.

Det er nok også værd at bemærke at fleksjobbere er ansat under forskellige ordninger, hvor de seneste ordninger er blevet meget stramme og de første næste var gratis arbejdskraft for virksomhederne. Man vil derfor kunne finde folk i fleksjob på meget lempelige ordninger, men de har været fleksjobbere i mere end ca. 10 år.

Et overblik kan fås på http://www.oes.dk/Loen-og-personale/Arbejdstid-Fravaer-Refusion/Den-statslige-fleksjobordning/Refusion som omhandler de satser arbejdsgiver får refusion efter.
 
18.02-2012 | 17:43 af John Linnemann
Kurt Frederiksen

Tak for dit lange og fyldestgørende. indlæg..
 
17.02-2012 | 22:07 af dadi 1145
Kommentar er blevet slettet.
 
17.02-2012 | 22:25 af dadi 1145
Til alle dem der er misundelige - jeg bytter gerne.
Ville meget hellere arbejde 37 timer for så ikke skulle høre på jeres misundelse. Føj hvor dansk !
Ville hellere være sikker på aldrig at fejle noget, ikke skulle til div læger, secialister og hvad ved jeg.
Ikke have behov for at tage medicin og for den sags skyld ikke have enorme udgifter hertil ( ja der er tilskud , men..)
Tage medicin - bare for at hverdagen fungerer nogenlunde.
Gå på arbejde, fordi det fjerner fokus fra smerter i den tid du er på !
Ikke kunne bruge kollektiv trafik - fordi man bor i udkantsdanmark- hvor det så måtte være!
Så hvem vil bytte ? et år eller to ?
Hvem tør ?
 
18.02-2012 | 09:34 af Jørgen Ferm
@ til jer alle der har set jer blinde og tosset på fleksjobberne.
En flekslønner er ikke nøvendigvis nødt til at køre i bil.
Det er ikke flekslønner der får en mega løn , men den halve lønudgift betales af kommunen
og arbejdsgiveren udbetaler lønnen efter overenskomsten - Fleksjobberen betaler 1379,-
til Kommunen pr kvartal for at kunne få fleksløn så det er ikke fleksjobberen der er dyr -
det er de grådige arbejdsgiver der kun vil have folk med løntilskud da det er en fed forretning for dem.
Jeg kender flere tilfælde hvor en fuldtidsarbejder er blevet fyret med begrundelsen der er ikke arbejde
nok, pladsen bliver så besat af to fleksjobbere med løntilskudet, Arbejdsgiveren for lavet det samme
til den halve løn på grund af løntilskuddet hvem er det så der ikke er så fine i kanten.Skal flekslønnen diskuteres så gør det på en sobber og retfærdig måde og ikke efter janteloven.
Og til dadi 1145 Jeg ville meget nødigt bytte ellers tak har været fleksjobber i 7½ år og nu på fleksydelse som er 14 - 15000 pr mdr lige som efterlønnen.
 
18.02-2012 | 14:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.02-2012 | 22:51 af Kristian Mortensen
Kommentar er blevet slettet.
 
18.02-2012 | 22:56 af Kristian Mortensen
Kommentar er blevet slettet.
 
18.02-2012 | 23:37 af Kristian Mortensen
Først vil jeg sige at overskriften på artiklen her er vederstyggelig, for der er jo netop ikke tale om sunde og raske mennesker som skal "score" 15 timers løn, men syge og nedslidte mennesker der bør tages skånehensyn til
Men efter det jeg har læst er der nogle flexjobbere der tjener langt over en gns uges løn for en alm lønmodtager for ex 20 timers arbejde om ugen og derefter får suppleret op med den samme timeløn for de resterende 15 timer, og det er vel ikke rimeligt set i lyset af at rigtigt mange må tage sig til takke med relativt lavtlønnede job på normale vilkår, med lønniveauer også under de 20 timers normale arbejdsindsats
Jeg kan godt se at den max dagpengesats nok er for lille til de 15 timer, men mon ikke ex den max dagpengesats + ca 20% vil være rimelig, eftersom der jo også skal betales arbejdsmarkedsbidrag af flexydelsen som der jo ikke skal af dagpengene
Endvidere bør flexjobberne sikres økonomisk bedre hvis der intet flexjob er til dem, det må være modydelsen for forringelserne
Endvidere bør der også være en øvre grænse for hvor meget man må tjene i den normale arbejdstid før der bør modregnes i den supplerende flexydelse, evt kunne topskattegrænsen, ca 400.000 kr være der hvor nedtrapningen af flexydelsen er fuldendt og evt kunne der startes ved ca 340.000 kr om året hvor modregningen begynder
 
19.02-2012 | 00:37 af dadi 1145
20 timer = kr 22.000 brutto netto 15107 kr. ledighedsydelse bliver 3.084 pr uge brutto .
Ja jeg kan virkelig glæde mig til et liv i slaraffenland. ( trist smiley )
 
19.02-2012 | 11:16 af Kristian Mortensen
Forstår jeg det rigtigt sådan at de 22.000 kr er indkomst før skat om mdr og
dagpengene er jo på 17.000 kr brutto om mdr så med (37 - 20=) 17 timer bliver det 17/37 dele af 17.000 kr = 7.800 kr plus de 20% = 9360 kr
I alt 22.000 kr + 9.300 kr = 31.300 kr om mdr
Med en så høj indkomst er der altså ikke noget at klynke over!!!!!
 
19.02-2012 | 12:32 af John Linnemann
Nej Kristian.
Hvis man er ansat på 20 timer. på Flexjob.. og som i eksemplet får. 22000kr i løn... så far Virksomhed tilskud på 50 % af løn retur fra stat/Kommune
 
19.02-2012 | 12:38 af Kristian Mortensen
Må jeg spørge om hvor stor din indkomst er om mdr, altså den samlede både fra dit arbejde og fra flexydelsen
Da jeg var ansat i staten som tekniker og senere som lagerarbejder, kun to mdr, havde jeg en indkomst på ca 24.500 kr om mdr
 
19.02-2012 | 19:46 af John Linnemann
Flexydelsen er ...i eksempel ovenfor 50% ... som virksomhed får...for de timer du ikke arbejder.
flexjobber får ikke noget udover de 22000kr.
 
19.02-2012 | 23:26 af dadi 1145
Kommentar er blevet slettet.
 
21.02-2012 | 12:39 af dadi 1145
@ Kristian: de 22.000 kr er bruttoløn pr md. De
kr. 3084,- er brutto pr uge når jeg bliver ledig - så do the math pal- det er alt for meget at leve for ikke ?
 
NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.