DSB's spareplan høster større gevinster end ventet
På tre år har DSB nedlagt 244 flere stillinger end ventet, og det kan aflæses på driftsresultatet.
Spareplan giver bedre resultat end ventet.
Spareplan giver bedre resultat end ventet. Foto: BERG PEDERSEN MIKKEL/POLFOTO


For tre år siden satte DSB sig for at forbedre virksomhedens driftsresultat med en milliard kroner og nedlægge 1000 arbejdspladser.

Nu er regnskabet for det sidste år med spareplanen "Et Sundt DSB" gjort op, og forandringerne er større end forventet.

DSB nåede således et driftsresultat før af- og nedskrivninger på 3015 millioner kroner i 2014, mens den oprindelige målsætning lød på 2650 millioner kroner.

Resultatet er korrigeret for engangsposter med relation til spareplanen.

Også på medarbejderfronten er der sket mere end oprindeligt planlagt. Således er der kun 7070 ansatte tilbage i selskabets danske aktiviteter mod et oprindeligt mål om 7314.

Spareplanen har været med til at sikre DSB et plus på bundlinjen, og i 2014 voksede det til 670 millioner kroner før skat mod 386 millioner kroner i 2013.

Efter skat var resultatet på 482 millioner kroner dog en enkelt million mindre end i 2013.

Overskuddet vil dog komme under pres i det nye år, varsler DSB.

- De mange planlagte sporarbejder i 2015 vil betyde både færre billetindtægter og omkostninger til erstatningskørsel.

- DSB's nuværende forventning er, at de planlagte sporarbejder kan belaste 2015-resultatet med mere end 200 millioner kroner, skriver selskabet og tilføjer:

- Også de efterfølgende år vil være påvirket af omfattende sporarbejder. De positive engangsindtægter, ikke mindst fra ejendomssalg, i 2014 forventes ikke at gentage sig i samme omfang i 2015 eller de efterfølgende år.

Selskabet fik i 2014 en regnskabsmæssig gevinst fra salget af det tidligere hovedkvarter i Sølvgade i det indre København og en butiksarkade i Lyngby på 282 millioner kroner.

I forlængelse af den treårige spareplan varsler DSB nu en ny strategi for "de kommende år" med "udgangspunkt i kunderne".

- DSB anerkender, at for kunderne drejer det sig ikke primært om rejseoplevelser, men derimod om at kunne regne med rettidige og rene tog, rene stationer samt god trafikinformation på tværs af den kollektive trafik, skriver selskabet.

Samtidig må DSB konstatere, at tilfredsheden blandt de ansatte er faldet i 2014.

- DSB tager faldet alvorligt og fokuserer særligt på det daglige arbejde, hvor indsatsen vil have den største effekt på arbejdsglæden, erklærer selskabet og tilføjer:

- DSB har med opfyldelsen af målene i "Ét Sundt DSB" etableret et robust grundlag for en ny trafikkontrakt. En væsentlig årsag til at dette skridt er nået, skyldes medarbejdernes store indsats - der skal lyde en stor tak herfor.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.