DSB overdænget med klagesager efter stormvejr
Ekstra mandskab kaldes ind hos DSB, efter storm og sne har begravet selskabet i sager om kompensationer.
På få uger har DSB modtaget 6000 ekstra henvendelser om rejsegaranti - normalt får DSB omkring 2000.
På få uger har DSB modtaget 6000 ekstra henvendelser om rejsegaranti - normalt får DSB omkring 2000. Foto: KHAN TARIQ MIKKEL/Polfoto


Efter et par uger med sne og storm er bunkerne med klagesager hos DSB vokset med 6000 henvendelser.

- Det betyder, vi ikke kan overholde vores sagsbehandlingstid, som normalt er maks ti dage, og nu er den helt oppe på 16 dage, siger Aske Wieth-Knudsen, chef for forretningsudvikling i DSB.

DSB udbetaler kompensation, når en kunde er blevet forsinket mere end 30 minutter, og det oplevede mange kunder, da den første sne ramte landet og fik flere køreledninger til at bukke under.

Derfor har DSB nu måtte finde flere ledige hænder til at tage sig af papirarbejdet og har ansat fem vikarer.

Samtidig er DSB blevet kritiseret for generelt at være for dårlig til at oplyse om muligheden for at få pengene retur, hvis toget er forsinket.

Ifølge Metroxpress er kendskabet til rejsetidsgarantien, som blev indført i 2006, faldet fra 88 procent i 2007 til 54 procent i 2015.

Passagerpulsen har samtidig konstateret, at der på kun 16 ud af 73 stationer er nogen information om ordningen, og det får nu DSB til at rette op.

- Det viser, at kendskabet er faldet meget til den her rejsetidsgaranti, og det tager vi alvorligt i DSB, siger Aske Wieth-Knudsen.

Han lover, at der allerede nu er igangsat flere konkrete tiltag, som DSB's passagerer vil få øje på, hvis de venter forgæves på toget.

- Helt konkret har vi allerede ændret nogle ting på vores hjemmeside, så der er bedre link til rejsegarantien allerede på forsiden, og så har vi sat plakatpressen i gang, siger han.

Samtidig lover DSB-chefen, at der på den længere bane vil komme tydelige information om garantien, allerede når kunderne køber deres billet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.