DSB: Ny kontrakt giver os arbejdsro
DSB er tilfredse med indholdet i deres nye kontrakt med staten, der blandt andet betyder effektiviseringer.
DSB's nye 10-årige kontrakt med staten kan opsiges halvvejs igennem, hvis DSB ikke leverer tilfredsstillende rettidighed og effektivitet.
DSB's nye 10-årige kontrakt med staten kan opsiges halvvejs igennem, hvis DSB ikke leverer tilfredsstillende rettidighed og effektivitet. Foto: JENS DRESLING/POLFOTO


Midt i en stor omstillingsproces glæder DSB sig over, at selskabet tirsdag har indgået en ny 10-årig kontrakt med staten. Kontrakten giver nemlig arbejdsro.

Det siger DSB's bestyrelsesformand, Peter Schütze, i en pressemeddelelse.

- Den nye 10-årige kontrakt sikrer virksomheden en arbejdsro, der er helt afgørende i den kommende periode, hvor der stilles store krav til jernbanen i Danmark.

- Der er tale om en historisk omstillingsproces, hvor jernbanen elektrificeres, nye el-tog indkøbes og fremtidens udbud af dansk jernbanedrift skal på plads med et gennemarbejdet og faktabaseret forløb, oplyser bestyrelsesformanden.

Kontrakten er indgået med et flertal bestående af regeringen, SF og Enhedslisten.

Kontrakten forpligter blandt andet DSB til at køre flere toge og øge antallet af siddepladser.

Desuden betragtes tog nu som forsinkede, hvis de ankommer til perronen tre minutter efter køreplanen. Tidligere skulle der gå seks minutter.

Peter Schütze er glad for indholdet i kontrakten, selv om DSB er pålagt effektiviseringer.

- Rammerne i den nye trafikkontrakt mellem Staten og DSB gør det klart, at DSB skal fortsætte den effektivisering, virksomheden har gennemgået de senere år.

- I DSB's nye strategi arbejdes der med, at virksomheden skal levere årlige løbende forbedringer på driften, og med den nye trafikkontrakt understreges dette behov. Sagt mere direkte, skal DSB levere flere togsæder til danskerne for de samme penge, siger bestyrelsesformanden.

Hele aftalen kan annulleres, hvis DSB de første fem år ikke leverer tilfredsstillende rettidighed og effektivitet.

DSB slipper i første omgang for mere konkurrence, idet kontrakten fastslår, at ingen nye strækninger sendes i udbud.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.