DSB misser igen målsætning for IC4-tog
De skandaleombruste IC4-tog halser også efter den reviderede indsættelsesplan, erkender DSB.
De skandaleramte IC4-tog har endnu engang underpræsteret i forhold til DSB's forventninger. Selskabet har således erkendt, at man ikke når målet om, at IC4-togene i august skulle køre 10.500 kilometer uden tekniske problemer. Arkivfoto.
De skandaleramte IC4-tog har endnu engang underpræsteret i forhold til DSB's forventninger. Selskabet har således erkendt, at man ikke når målet om, at IC4-togene i august skulle køre 10.500 kilometer uden tekniske problemer. Arkivfoto. Foto: Peter Hove Olesen/free


De skandaleramte IC4-tog har endnu engang underpræsteret i forhold til DSB's forventninger.

Selskabet har således erkendt, at man ikke når målet om, at IC4-togene i august skulle køre 10.500 kilometer uden tekniske problemer.

- Den har vi ikke nået. Nu skal vi så bruge noget tid på at evaluere, hvad vi så gør, siger direktør i DSB Operation, Anders Egehus, til Ritzau.

Den missede målsætning var en del af den reviderede indsættelsesplan for IC4, som DSB præsenterede i juni.

Forud for dette havde selskabet droppet en tidligere plan, som var godkendt af det schweiziske konsulenthus Prose, som lagde den til grund for en anbefaling af, at man fortsatte arbejdet med de problemfyldte tog.

Den skrottede plan var også en del af grundlaget for den ti-årige trafikkontrakt, som den tidligere regering indgik med DSB i foråret.

Men Anders Egehus fastholder, at IC4-togene stadig vil komme på skinnerne til tiden.

- Vi havde sat nogle målsætninger da vi lavede den oprindelige indsættelsesplan, og dem har vi så ikke nået. Men det er ikke en ting, som kommer til at påvirke, om vi sætter togene i drift eller ej, siger han.

Den seneste forsømmelse har nu fået DSB til at revurdere, om man kan nå det næste delmål, der lyder på, at togene i gennemsnit skal køre 12.500 kilometer uden problemer inden slutningen af året.

- Nu skal vi vurdere, om det er realistisk at nå den, og er det ikke det, er vi nødt til at revidere vores indsættelsesplan, siger Anders Egehus.

Anders Egehus fastholder indtil videre indsættelsesplanen, som lyder på, at 77 IC4-tog skal være i drift inden 2019.

Ved udgangen af maj var 36 IC4-tog i drift.

Hos Liberal Alliance giver man dog ikke meget for den plan, og mener, at tilliden til DSB's udmeldinger er ved at være slidt.

- Det her forløb viser desværre, at det er svært at have tillid til DSB, som gerne vil fremstille de skandaleramte IC4-tog bedre, end de er, siger Liberal Alliances transportordfører Villum Christensen, der vil tage sagen op med transportministeren onsdag, hvor de sammen med de andre transportordførere skal kigge på kontrakten.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.