DSB håber snart at have IC4-svar klar
DSB føler sig mere sikre på konklusionerne i den nye IC4-rapport, end man gjorde ved omstridt rapport fra 2011.
Den nye IC4-rapport har givet DSB klarere konklusioner end den forrige rapport.
Den nye IC4-rapport har givet DSB klarere konklusioner end den forrige rapport. Foto: LARS KRABBE/POLFOTO


Inden politikerne på Christiansborg går på juleferie, kan de forvente et svar fra DSB på den eksterne undersøgelse af IC4-togene, som en schweizisk gruppe fredag afleverede.

Det er i hvert fald forventningen hos DSB's kommunikationsdirektør, Lars Kaspersen.

- Vi har fået en opgave fra politikerne om at komme med en anbefaling på baggrund af rapporten. Det har vi fået til opgave at gøre så hurtigt som muligt, men det skal også være grundigt, siger Lars Kaspersen.

Rapporten skal nu drøftes på et møde i DSB's bestyrelse i næste uge, og før da kommer der ikke nogen udmeldinger fra DSB.

Dermed er det ikke muligt fredag at få svar på, om DSB er enig i rapportens hovedkonklusion om, at 74 af de 82 IC4-togsæt kan kører i 2019 - hvis man putter op mod 163 millioner kroner mere i projektet.

Ifølge Lars Kaspersen føler DSB sig dog mere sikre på, at konklusionerne er velunderbyggede i den nye rapport, end man gjorde i 2011, hvor der kom en tilsvarende rapport om IC4-togene fra konsulentfirmaet Atkins.

Opgaven for Atkins var også at give en endelig vurdering til politikere og regering om, hvorvidt det fortsat var værd at satse på IC-4-togene.

Også den gang var konklusionen, at det var værd at reparere på de skandaleramte IC4-tog. Siden kom det dog frem, at DSB aldrig sendte oplysninger om brud i IC4-togenes understel i 2010 videre til Atkins.

Ifølge Lars Kaspersen baserer den nye rapport fra det schweiziske firma Prose sig på flere data, hvilket øger sandsynligheden for, at konklusionen i rapporten er rigtig.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.