DSB føjer minister: Bevarer billige billetter
Magnus Heunicke (S) opfordrede mandag DSB til at ændre beslutningen om at nedlægge "klapsædebilletterne."
SB oplyser efterfølgende, at togselskabet har modtaget en instruks fra ministeren, som det har tænkt sig at efterleve.
SB oplyser efterfølgende, at togselskabet har modtaget en instruks fra ministeren, som det har tænkt sig at efterleve. Foto: www.colourbox.com/free


DSB nedlægger alligevel ikke de billige "klapsæde-billetter", der indtil nu har gjort det muligt for unge mennesker mellem 16 og 26 at rejse på tværs af landet for blot 89 kroner.

Transportminister Magnus Heunicke (S) opfordrede på et møde mandag DSB til at ændre beslutningen om at nedlægge de helt billige "klapsæde-billetter", som DSB ellers havde planlagt for at gøre bedre plads til cykler og kufferter.

Og der ikke skulle være så mange forskellige billetter.

DSB oplyser efterfølgende til Ritzau, at togselskabet har modtaget en instruks fra ministeren, som det har tænkt sig at efterleve. De billige billetter bliver derfor ikke afskaffet alligevel.

- Det drejer sig om en promille af DSB's samlede billetindtægter, så det betyder kun en promille for DSB. Men det betyder langt mere for de unge mennesker, der har gjort brug af de her billetter for at komme hjem, siger Magnus Heunicke.

Ifølge Politiken har DSB solgt lidt under 60.000 klap-billetter om året i de tre år, ordningen med de billige billetter har eksisteret. Det er unge på SU og med rabatkortet Wildcard, der har kunnet køre til den billige pris.

Magnus Heunicke peger på, at der påhviler DSB et andet ansvar, fordi det ikke er et privat selskab.

- Hvis DSB var en privat virksomhed, så ville man skulle finde alle de besparelser, det var muligt. Men det er DSB ikke, og det er der en grund til, at DSB ikke er, siger han.

- Det er mit ansvar at varetage ejerskabet af DSB på vegne af den danske befolkning, og det handler om at få mest kollektiv trafik for pengene, siger han.

Han roser dog DSB for at have leveret store besparelser de sidste par år. Han siger samtidig, at det er vigtigt at se på, om alle besparelser er værd at føre igennem, hvis de samfundsmæssige konsekvenserne overstiger den økonomiske gevinst.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.