Dropper du morgenmaden? Derfor er det okay
Morgenmad er vigtig, hvis du er sulten og trænger til den. Gør du ikke, er det bare ekstra kalorier, som hverken gør dig sundere eller slankere.
Denne morgenfriske kvinde kan være godt kørende alene på sin kaffe. Morgenmad er ikke nogen nødvendig benzin.
Denne morgenfriske kvinde kan være godt kørende alene på sin kaffe. Morgenmad er ikke nogen nødvendig benzin. Foto: SCANPIX arkiv


Af redaktionen, redigering Mette Skøtt, familijournal.dk, Aller Media

Er du en af dem, der næsten kløjes i den grød, du føler dig nødsaget til at tvinge indenbords kl. 6 hver morgen, fordi det er dagens vigtigste måltid, så kan du nu ånde lettet op.

Brug for inspiration? Prøv den lækre krydrede røræg fra familiejournal.dk

Ifølge fast ernæringsøkonom på Familie Journal, Tatjana Albinus, kan du altså godt vente med morgenmaden og samle appetit i stedet for at tvinge den ned:

- I mange år har vi hørt, at morgenmaden endelig ikke må springes over. Men efterhånden tyder flere og flere undersøgelser på, at vi ikke nødvendigvis bliver hverken sundere eller slankere af at spise morgenmad inden for en time efter, at vi er stået op. 

Vent til du har appetit

Tatjana Albinus mener, vi skal spise, når vi har brug for det. Der er nemlig forskel på, hvor meget sult folk føler, når de vågner. En er måske hundesulten og en anden har brug for at samle sig og vågne. Og det skal folk bare gøre. Og så skal der indtages ordentlig mad i stedet for hyggeting, som hverken giver energi eller mætter:

- Hvad ville der ske, hvis du udskød måltidet en time? Der kan selvfølgelig være praktiske udfordringer, men måske kan du få mulighed for at spise et par kogte æg med mayonnaise og grønsager klokken 10, hvor du har fået appetit?

Har du svært ved at holde dig mæt? Få 6 gode råd mod sult på familiejournal.dk

God morgenmad holder dig mæt

Det er forskelligt fra person til person, hvilket behov morgenmaden skal udfylde, men ifølge Tatjana Albinus skal den frem for alt holde dig mæt:

- Morgenmaden skal holde dig mæt i 3-4 timer og give et stabilt blodsukker hele dagen. Giver den det, har du spist det rigtige. Taber du dig (hvis det er det, du ønsker), bliver mæt og har et stabilt blodsukker, er det fint.

Bag rugstykker til morgenmaden og få opskriften på familiejournal.dk

Er det til gengæld et problem at holde indtil frokost, skal du nok kigge på, hvad du rent faktisk spiser. Forsøg med alternativer som æg, rester fra aftensmaden, salat eller andet. Der er ingen regler for, hvad du må spise, hvis man spørg ernæringsøkonom Tatjana Albinus:

- Hvis det virker for dig, gør du det rigtige. Hvis ikke det virker, så prøv at finde løsninger på de udfordringer, du har.

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.