Drop slankekuren med dette trick
Du behøver ikke lægge chiagrød i blød i 12 timer eller kokkerere komplicerede retter for at finde den hellige gral til vægttab.
Du behøver ikke lægge chiagrød i blød i 12 timer eller kokkerere komplicerede retter for at finde den hellige gral til vægttab.
Du behøver ikke lægge chiagrød i blød i 12 timer eller kokkerere komplicerede retter for at finde den hellige gral til vægttab. Foto: Colourbox/free


5:2, glutenfri, LCHF eller palæo? I den evige jagt på sundhed kaster mange sig over særlige livsstile eller helliger sig udelukkelsen af visse fødevarer.

På den måde gør de sundhed meget mere kompliceret, end det er nødvendigt, mener Sisse Fagt, som er seniorrådgiver på DTU's fødevareinstitut.

- Hvis bare man sikrer sig, at man får den anbefalede mængde frugt og grønt hver dag, så er man altså godt på vej, siger hun til Ritzau Fokus.

For i den seneste opgørelse fra DTU i 2013 fik kun 14 procent af danskerne mellem 11 og 75 de 600 gram frugt og grønt, som Sundhedsstyrelsen anbefaler hver dag.

Derfor mener Fagt, at man kan starte med at følge kostrådene, inden man leder efter komplicerede kure eller banebrydende livsstilsændringer.

- Får man 600 gram frugt og grønt og 75 gram fuldkorn, så er der alt andet lige også mindre plads til dårlige ernæringsmæssige beslutninger, siger Sisse Fagt.

Men livsstilsekspert Anne Glad ser en klar tendens til, at vi helliger os en bestemt trend eller livsstil, fordi det er nemmere at dykke ned ét sted, end det er at tage stilling til ens egen sundhed med alt, hvad det indebærer.

- Vi er fuldstændig overstimulerede, når det kommer til sundhed. Vi bliver bombarderet hele tiden. Så selv om de fleste godt ved, at det er usundt at drikke for meget og ryge eller droppe motionen, så ender vi med kun at tage informationer ind i overskrifter, forklarer hun.

Med overskrifter mener Anne Glad, at vi skal have korte og præcise budskaber, der kan leveres på ingen tid.

Derfor bliver det nemt til "drop gluten", "mere protein" eller "lev uden sukker" i stedet for at tegne et mere nuanceret billede af, hvad vi har brug for.

I princippet kan man lægge meget slanketænkning til side, hvis man skruer op for frugt og grønt, mener Sisse Fagt.

- Det giver mange af de gode stoffer, mineraler og kostfibre, som man så ikke skal jagte på andre måder, forklarer hun.

Sisse Fagt påpeger dog også, at mange danskere i undersøgelser svarer, at de ikke er interesseret i at spise mere frugt og grønt, fordi de fejlagtigt tror, at de allerede spiser efter anbefalingerne.

Det kan korrigere ens selvbillede, hvis man i en periode skriver alt frugt og grønt ned, man spiser, så man får syn for, om man lever så sundt, som man tror.

- Det er nemmere at lave et enkelt nedslag og følge den anvisning til punkt og prikke, end det er at tage stilling til helheden og overveje alle aspekter af, hvad der er sundt for en selv, vurderer Anne Glad.

Hun ser også en tydelig tendens til, at sundhed for mange handler om at undvære noget. At afstå fra visse stoffer eller ingredienser eller spise noget, som, man måske ikke engang synes, smager godt.

 

Disse tre kostråd kan sætte gang i din sundhed
  • Få nok frugt og grønt. 600 gram om dagen, fordelt nogenlunde ligeligt mellem frugt og grønt.
  • Få nok fuldkorn. 75 gram om dagen.
  • Varier dit frugt, grønt og fuldkorn - spis forskellige fødevarer.
  • Del din tallerken op i et Y. Det lille felt er til kød/protein, de to store felter er til henholdsvis grønt og grove kulhydrater.

 

Kilde: Sisse Fagt, DTU

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.