Drop slankehysteriet – og bliv et gladere menneske
Når du går på slankekur for 20. gang, er det ikke særligt sandsynligt, det bliver en succes.
Nyd dog den kage fremfor at føle skyld og skam over at spise den!
Nyd dog den kage fremfor at føle skyld og skam over at spise den! Foto: SCANPIX arkiv


Af Gitte Holm, SØNDAG, Aller Media

Er dit liv en konstant slankekur? Synder du med søde sager og slår dig selv i hovedet bagefter? Har du tænkt på, at livet kunne se helt anderledes ud – at du kunne slippe alle dine tanker om mad og blive et lykkeligere menneske?

Det kan du nemlig. Du skal 'bare' slippe kontrollen, mærke efter og blive lidt klogere på dig selv.

Louise Stokholm, psykoterapeut og indehaver af Klinik for Spiseforstyrrelser i Hellerup nord for København, har mødt mange kvinder, der lever i en ond slankespiral med yoyovægt og dårlig samvittighed.

– Der er stort fokus på slankekure og kostreligioner i medierne, og det påvirker os selvfølgelig, at der findes et ideal, som vi måske føler, at vi skal leve op til, siger Louise Stokholm.

Vil du alligevel på slankekur? På denne kur taber du et kilo om ugen uden at være sulten

Livet sat på standby

Nogle kvinder har været på slankekur i 10, 20 eller måske 30 år. For mange er der nok ikke sket det helt store, lige med undtagelse af den nagende, dårlige samvittighed, der er blevet reglen mere end undtagelsen.

– Mange kvinder er af den opfattelse, at når du først taber dig – så er lykken gjort. Men livet har jo stadig sine nuancer og udfordringer, uanset hvad du vejer. Mange sætter livet på standby, indtil de har nået målet, hvor de lover sig selv nyt tøj, en ferie og alt muligt andet lækkert. Det betyder, at du udsætter lykken. Tiden har det altså med at gå, også når du er på slankekur – og lige pludselig har du så snydt dig selv for at nyde livet i en længere periode, siger Louise Stokholm.

Vil du i bedre form i det nye år? Her er 10 tips til at komme i gang

Hun mener også, at slankekuren kan blive et alibi for ikke at tage handling på de ting i livet, som man gerne vil opnå, men som man måske ikke tør kaste sig ud i.

– Når du tager en beslutning om at vente med at gøre en masse ting, standser du dig selv, og ventetiden kan gå hen at blive et alibi for ikke at leve det liv, du gerne vil. Slankekuren kan blive en undskyldning, men du kan også komme til at sabotere din egen slankekur, fordi du ikke tør blive slank og kaste dig ud i dine drømme.

Her er 15 sjovere og mere anderledes nytårsforsætter, du kan nå at have som mål i 2016

En flugt fra det naturlige

Slankekure kommer i alle afskygninger. I nogle tilfælde skal du proppe dig med kød, andre gange fedt, og indimellem skal du faste for at nå målet. Mange af kurene modsiger hinanden og er skabt på baggrund af hver deres ideologi. Én ting har de dog tilfælles. De lover en slankere krop (og mellem linjerne også det perfekte liv) ved at give dig et sæt regler, som du skal følge til punkt og prikke.

– Når du kaster dig ud i en slankekur, bliver dit liv ofte fyldt med restriktioner, og du får en hovedstyret tilgang til det at spise. Du regner på kalorierne, forbyder dig selv visse ting, tænker over, hvor meget og hvordan du spiser. Når du styres af regler, kommer du væk fra det naturlige. Dvs. at du ikke mærker, hvornår du er sulten, hvad du har lyst til, om du bliver mæt osv., siger Louise Stokholm.

Men hvad gør vi så?

Mindfulness er meget oppe i tiden, og det er måske slet ikke så tosset at sætte det i relation til madvaner og tankemønstre omkring mad.

– Det er ikke unormalt, at ens følelser styrer spisemønstret. Man kan bruge mad til at dulme og regulere følelser, til at fylde en pause ud, og så kan maden også bare gå hen at blive en vane. Vi skal først og fremmest lægge mærke til, hvornår og hvorfor vi spiser. Er vi sultne? Eller gør vi det pr. automatik – i så fald bør vi tænke over, hvor denne automatik kommer fra, forklarer Louise Stokholm.

Et spisemønster kan afsløre en masse og blive en form for budbringer. Er du ensom, ked af det, stresset, har du selvkritiske tanker, dårlig samvittighed, eller føler du dig utryg? Så kan det være, du bør kigge indad og finde ud af, hvad der tynger dig.

– Start med at observere, hvordan du spiser – og hvordan du følelsesmæssigt har det, når du rækker ud efter chokoladen. Anerkend dine følelser og acceptér, at de er der. Se så nærmere på, hvad du kan gøre her og nu, som føles omsorgsfuldt eller trøstende – noget, som kan stå i stedet for maden, men tænk også over, hvad det er, du kan gøre på længere sigt for at ændre på de følelser, der gør, at du spiser uhensigtsmæssigt. Det kan være terapi, der er vejen frem, men det kan også være, at der er nogle helt generelle strukturer i dit liv, som du kan ændre på, mener Louise Stokholm.

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.