Drop slanke-ambitionerne - der er en helt anden grund til at træne
Du skal træne for at få det bedre – ikke for at fjerne den sidste irriterende delle på maven!
Træn af lyst - ikke af pligt, lyder de gode råd.
Træn af lyst - ikke af pligt, lyder de gode råd. Foto: SCANPIX arkiv


Af Gitte Holm og Julie Rosendahl, FEMINA, Aller Media

De fleste træner for at få strammere lår, få mavedellen væk eller smide nogle kilo. Men når vi træner, skal det faktisk handle om noget helt andet. Nemlig at få det bedre generelt.

– Jeg råder altid mine klienter til at vælge en træningsform, som de har lyst og tid til, for det er vigtigt, at træningen gør dem glade, og at de har overskuddet til det. For på den måde oplever de den største succes og kropsglæde, siger Louise Stokholm, der er psykoterapeut og indehaver af Klinik for Spiseforstyrrelser.

Hun fortæller, at hun derfor anbefaler klienterne, at de retter opmærksomheden indad i stedet for at fokusere på pulsur og hastighed. Det handler om at lægge mærke til, hvordan man rent faktisk har det efter træningen.

- En af de ting, der får mig selv af sted til træning, er, når jeg følges med min kæreste til træningscentret, og jeg anbefaler derfor også ofte mine klienter, at de træner sammen med nogen, så det måske bliver lidt sjovere, siger hun.

Ekspert: Sundhed er også at droppe løbeturen og lave ingenting

Samme pointe lyder fra Anna Bogdanova, der er træningsekspert og specialist i fysiske forandringsprocesser:

– Jeg har selv tidligere svinget meget i kropsvægt, og der er mange, der spørger, hvad jeg har gjort for at nå dertil, hvor jeg er i dag. Jeg har selvfølgelig gjort meget forskelligt, men det blev faktisk først let, da jeg slap tanken om vægten og spejlbilledet, røber hun og uddyber:

- Det, der har virket, har været en holistisk tilgang til sundheden, og det er også det, jeg vejleder mine klienter i. Når mine klienter starter et forløb, lægger jeg vægt på, at de skal få det godt indefra og ud, så de sover bedre, får et bedre sexdrive, mere energi og mere lyst til at bevæge sig – og når alt så spiller, så får de måske også de lår, de har drømt om. Det skal ikke være dellen, der driver værket, men derimod den gode følelse i kroppen.

Få et komplet løbeprogram: Lær at løbe 5 eller 10 kilometer på 10 uger.

Her får du eksperternes fem tips til, hvordan du kan få det bedre med din krop under træning:

1. Husk: sundhed er mere end motion

Selv om en slank krop med sixpack signalerer sundhed for nogle, betyder det ikke, at du også skal anskue din sundhed på den måde, for det sunde liv kommer i mange størrelser og former, og en lav BMI er ikke svaret på alt. Sover du godt, er du glad, dyrker du sex, og nyder du livet, skal du ikke glemme, at det også er sundhedstegn. Selv om du træner og stadig har lidt på sidebenene, så se det som en gevinst, idet du er sund og styrker din krop gennem motion og træning – og alligevel har lidt at stå imod med, hvis du skulle få brug for det.

2. Træn kun 80 procent

Når du går i gang med at træne, har du måske lyst til at give den hele armen, så du knap nok kan gå dagen efter. Men selv om det umiddelbart kan virke som en god måde at ”mærke sig selv” på, så prøv at holde igen, og træn ikke hårdere, end at du føler, du sagtens kunne have givet dig 20 procent ekstra. Når du starter roligt, vil du gradvist kunne mærke, at kroppen får det bedre indefra og ud. Du lærer at lytte til kroppens signaler, og hvad den har brug for, og risikoen for, at du mister motivationen, er langt mindre, end hvis du giver den hele armen fra start.

3. Træn i naturen

Når du står på løbebåndet eller crosstraineren, er det svært ikke at holde fokus på, hvad kalorietælleren og uret siger, ligesom du sikkert også har travlt med at tælle gentagelser, hvis du laver maveøvelser eller squats – og det kan for nogle føles som en straf. Er du gået lidt død i træningen og har svært ved at finde glæden, så prøv at flytte din motion udenfor. I naturen bliver aktiviteterne i højere grad til en leg, fordi du får vækket alle sanser, brugt kroppen på en naturlig måde og glemmer alt om kalorieforbrænding. Tag rulleskøjterne, gå en tur, spil bold med børnene, eller løb en tur under de falmende blade.

4. Del din træning

Vi ser måske mest til fitness-atleter på Instagram, men har du først besluttet dig for, at din sundhed er lige så rigtig som den medieskabte sundhed, så er der heller ingen skam i at dele din træning på de sociale medier. Ligesom du måske deler et billede af lækker mad, du har bikset sammen, eller din nye pedicure, så del også dine træningsbilleder. På den måde signalerer du dels, at du elsker din krop, dels kan du måske endda motivere andre, der kan have det lidt svært med kropsglæden, når det kommer til træning.

5. Få en buddy

Træning og venindehygge er ikke nødvendigvis to forskellige ting, for her kan du sagtens slå to fluer med ét smæk. Når I er to, vil det sociale aspekt ved træningen ofte være i fokus, og I glemmer måske, at I kampsveder, fordi I har det sjovt. Sørg for at finde en buddy, du er på nogenlunde samme niveau med, så I begge får det optimale ud af træningen, og I kan dele jeres sundhedsmæssige fremskridt, fysiske eller mentale, og glædes over dem.

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.