Det er slut med halvtomme busser på landevejene i udkantsdanmark.
Flere landkommuner har nu skiftet de store tomme busser ud med taxaer, der kun kører, når det er nødvendigt.
Ordningen hedder flextur, og bliver stadigt mere populær.
Efter man fra 2003 til 2007 indførte flexture i stedet for busser i nogle områder har flere og flere benyttet sig af ordningen. I 2011 havde Nordjyllands Trafikselskab således 120.000 flexture om året.
"Set ud fra en miljømæssig og økonomisk synsvinkel er det alt for meget at køre med en stor bus, der kun opsamler tre eller fire passagerer. Så det er en måde at udnytte ressourcerne på, bedst muligt," siger Nicolai Sørensen, der er underdirektør i Nordjyllands Trafikselskab.
Rebild kommune er en af de to billigste kommuner i Nordjylland med tre en halv kroner per kilometer.
"Vi vil ikke have busser med to eller tre passagerer i, og har nedlagt ruterne. Til gengæld har vi så valgt at sætte taksten ned på flexturene, for det skal jo også være muligt for vores borgere at kunne komme frem," siger Gert Fischer, der er formand for teknik og miljøudvalget i Rebild Kommune.
Underbyder taxaerne
Men mens glæden over ordningen er stor hos både kommuner og trafikselskaber, er man knapt så begejstrede i Dansk Taxi Råd:
"Jeg frygter, at man med de her billige kommunestøttede taxature, er med til at underbyde de almindelige taxature," fortæller direktør, Trine Wollenberg.
For kommunerne skal træde forsigtigt, så de ikke gør det sværere for taxaselskaberne at konkurrere, mener hun.
"Hvis flexturen erstatter kundens normale taxakørsel, så er der tale om at kommunen substiserer almindelig taxakørsel, og det synes vi jo ikke er rimeligt," siger hun, og understreger, at der derfor er god grund til at holde nøje øje med udviklingen.
En pragmatisk løsning
Liberal Alliance kan godt se problemet:
"Der er ingen tvivl om at ordningen underbyder taxachaufførernes normale priser. For de påtager sig jo nogle opgaver i et andet regi, end hvad taxachauffører ellers ville have taget, siger Villlum Christensen, der er trafikordfører i Liberal Alliance.
Han understreger dog, at ordningen stadig er det bedste bud på en løsning:
"Taxachaufførne byder selv ind på flextursordningen, og alt i alt synes jeg at det er en god pragmatisk løsning, på et stort problem."
Det synes man også i Dansk folkeparti. Her er man udelukkende positiv over den populære ordning:
"Jeg synes, at det er fint, at kommunerne får dækket deres yderområder," siger Mette Hjermind Dencker (DF), der er ordfører for landdistrikter.