DR taber sag mod ugebladet Ude & Hjemme
Ugebladet Ude & Hjemme vinder over DR i retssag om Bagedysten. DR skal betale sagsomkostninger.
DR har tabt en retssag til Ude & Hjemme i forbindelse med udgivelsen af et magasin om Den store bagedyst.
DR har tabt en retssag til Ude & Hjemme i forbindelse med udgivelsen af et magasin om Den store bagedyst. Foto: Scanpix


DR's jurister havde tilsyneladende en ikke helt gennembagt sag, da de trak ugebladet Ude & Hjemme i retten med påstand om, at ugebladet havde krænket DR’s - eller opretshaveren BBC’s - rettigheder ved at skrive om "Den store bagedyst" i et magasintillæg om programmet af samme navn.

DR havde stillet krav om 80.000 kroner i erstatning, men det licensfinansierede mediehus led et sviende nederlag, da dommeren i Sø- og Handelsretten ifølge Ekstra Bladet afsagde denne dom:

"Ude og Hjemme ved chefredaktør Kaj Elgaard frifindes. Danmarks Radio skal inden 14 dage betale sagsomkostningerne på 25.000 kroner til Ude og Hjemme."

Retten fandt altså ikke, at ugebladet havde krænket nogen rettigheder i forbindelse med magasin-udgivelsen, som blev trykt i 2014.

DR ville have de 80.000 kroner, fordi Ude & Hjemme ville forære læserne magasinet om bagedysten sammen med det sædvanlige ugeblad.

Det ville Ude og Hjemme ikke betale og udgav tillægget. Ugebladets chefredaktør, Kaj Elgaard, siger efter dommen til Ekstra Bladet, at det er en god og principiel dom for den trykte presse.

"Retten har nemlig vurderet, at vi selvfølgelig har ret til at gengive navne på udsendelser uanset om DR mener, at der er tale om varemærker", siger Kaj Elgaard.

Han undrer sig over, at DR føler sig krænket over, at bladet udbreder informationer om programmet.

DR meddeler, at dommen tages til efterretning.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.