Domstol giver TV2 delvist medhold i sag om statsstøtte
TV2 forsøgte at få domstolens ord for, at de ikke havde modtaget statsstøtte. Det lykkedes kun delvist.
TV2 får delvist medhold i en klage over en afgørelse fra EU-Kommissionen om reklameindtægter i midten af 1990'erne.
TV2 får delvist medhold i en klage over en afgørelse fra EU-Kommissionen om reklameindtægter i midten af 1990'erne. Foto: Colourbox/Arkivfoto/free


I en tilsyneladende endeløs sag om TV2's finansiering tilbage i 1990'erne har tv-kanalen fået rettens ord for, at EU-Kommissionen har begået en fejl.

EU-Domstolen slår torsdag fast, at EU-Kommissionen fejlagtigt har erklæret reklameindtægter fra TV2 Reklame og TV2-Fonden i 1995 og 1996 som statsstøtte.

Dermed annulleres en afgørelse fra EU-Kommissionen.

Kommissionen havde slået fast, at der var tale om statsstøtte, men samtidig havde den sagt, at støtten var af den lovlige slags, fordi den var udbetalt i overensstemmelse med reglerne for det indre marked.

Samtidig godkender domstolen dog en anden af kommissionens afgørelser om, at der i perioden fra 1996-2002 var tale om ulovlig statsstøtte.

Det skyldes, at TV2 ikke havde indberettet statsstøtten til kommissionen. Den vil derfor automatisk blive betragtet som ulovlig støtte - og dermed kan TV2 komme til at skulle at betale et stort beløb tilbage.

TV2's administrerende direktør Merete Eldrup oplyser til Ritzau, at TV2 nu vil studere afgørelsen nærmere sammen med sin juridiske rådgiver.

Sagen er et led i en længere række af søgsmål, hvor mediekoncernen Viasat har anlagt sag mod konkurrenten for ulovlig konkurrence.

EU-Domstolen har torsdag samtidig forkastet en klage fra Viasat, der mente, at en afgørelse fra EU-Kommissionen om reklameindtægter i 1995 og 1996 skulle annulleres.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.