På fire år er antallet af dødsulykker i Danmark på de danske farvande steget fra 12 døde i 2003 til 28 døde sidste år, viser nye tal fra Søsportens Sikkerhedsråd. I år er der dog indtil nu kun været fem dødsfald.
Stigningen er sket selv om sikkerhedsreglerne på både de seneste år er strammet kraftigt med indførsel af en promillegrænse på danske farvande og at folk i speedbåd skal have særligt kørekort.
- Derfor er det meget beklageligt, at der de senere år er flere som er døde på vandet. Man kan bare ikke tilskrive det nogen entydig grund ud over det er meget trist, at der er så mange af de druknede, der ikke var iført en redningsvest, siger daglig leder Finn Lage af Søsportens Sikkerhedsråd.
Mandag opgav Søværnets Operative Kommando at finde den 59-årige radikale, lokalpolitiker Erik Aagaard fra Holbæk, der var sejlet ud med en jolle i Lammefjorden. De formoder, at han er druknet.
Otte ud af de 28, der døde på vandet i 2007, var lystfiskere, der faldt om bord fra en jolle. Og kun to ud af de 28 døde bar redningsvest.
Og det får Dansk Sejlunion til at råbe op.
- Det viser, hvor svært vi har med at når ud med basale sikkerhedsråd om, at man skal være iført redningsvest på vandet. Mange af de døde er jo ikke vores medlemmer, men almindelig danskere, der køber en jolle, fordi de skal fiske. Når man tænker på de flere hundredetusinde både, der flyder rundt på danske farvande, så 28 ikke så mange, at jeg vil kalde det bekymrende, men derfor bør vi stadig gøre noget, siger sejlsportschef Steen Wintlev. der mener, at bådforhandlere i det mindste bør pålægges at give en brochure om sikkerhed, når de sælger en båd.