Ditte dropper jobbet som skolepædagog: "Jeg savner indflydelse"
Ditte Maria Legard Corneliussen savner indflydelse i sin hverdag som pædagog på en folkeskole.
Af Freja Thorbech
MERE
Ditte Maria Legard Corneliussen mener ikke, at hun har mulighed for at komme med input til den understøttende undervisning. Det er noget, lærerne styrer.
Ditte Maria Legard Corneliussen mener ikke, at hun har mulighed for at komme med input til den understøttende undervisning. Det er noget, lærerne styrer. Foto: Privat


Selvom pædagog Ditte Maria Legard Corneliussen bruger halvdelen af sin arbejdsdag på Christianshavns Skole i København, føler hun ikke, hun har indflydelse på den undervisning, hun er en del af.

Og det er hun ikke alene om. I en ny undersøgelse fra BUPL, som 770 pædagoger og ledere har deltaget i, oplever 40 procent, at de ikke har indflydelse på tilrettelæggelsen af arbejdstiden.

- Vi har ingen teammøder. Man kan kun snakke med lærerne, hvis man tilfældigt møder dem på lærerværelset eller i klasseværelset, hvor man allerede står midt i undervisningen, siger Ditte Maria Legard Corneliussen.

Og konsekvensene er til at tage at føle på.

- Man kan ikke løfte sin opgave lige så godt, som hvis man havde de her møder, siger Ditte Maria Legard Corneliussen.

Og det er også noget, som i det lange løb kan gå ud over børnene.

- I sidste ende kan det gå ud over trivslen for det enkelte barn, siger hun og uddyber:

- I forhold til det enkelte barn ville det være godt for mig, hvis jeg kunne få mere viden. Det kunne være i forhold til netværksmøder og møder med andre fagpersoner. Dem er jeg for det meste ikke er med til. Men hvis jeg var det, tror jeg, at det ville kunne opgradere indsatsen i forhold til barnet.

Rammerne er ikke gode nok

Ditte Maria Legard Corneliussen understreger, at det ikke er fordi, lærerne ikke vil. Det er rammerne, der ikke er i orden.

- Det er fordi, ledelsen ikke har sat det på dagsordenen. Lederen mener, at man selv kan tage intiativ til det. Men det er sværere selv at løfte den opgave. Det er meget ansvar, når man også har mange andre opgaver, siger hun og forklarer, at hun tidligere har været på en skole i Espergærde, hvor der var ugentlige møder. Og det gjorde en forskel, mener hun.

Formålet med skolereformen var da også at skabe et bedre samspil mellem skole og fritid ved at integrere pædagogerne i undervisningen. Det sker bare ikke i Ditte Maria Legard Corneliussens hverdag.

- Når vi ikke får planlagt dagen, kan jeg ikke komme med input, siger hun. 

Samtidig har det også konsekvenser for hendes egen arbejdsglæde.

- Jeg savner indflydelse, og resultatet er, at man bliver ligeglad. Så er man her bare for børnene, og så tager den ene dag den anden. Man tænker ikke så langsigtet, som man gør, når man selv har sine egne undervisningstimer.

Hun har derfor valgt at tage konsekvensen og stopper til sommer i sit nuværende job. Hun tror dog ikke, at hun kommer til at droppe pædagogfaget helt.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.