Dit soveværelse kan gøre dig syg: Sådan undgår du det
Et dårligt indeklima kan være skyld i allergi. Her får du seks tips til, hvordan du giver dit soveværelse et sundhedstjek.
Dit soveværelse skal helst være et sted, hvor du lader op og slapper af - ikke et sted, der giver dig allergi eller søvnproblemer.
Dit soveværelse skal helst være et sted, hvor du lader op og slapper af - ikke et sted, der giver dig allergi eller søvnproblemer. Foto: Scanpix/Modelfoto


Et godt indeklima i soveværelset er afgørende for helbredet. Dårlig udluftning, manglende dynevask, fugt og for meget støv, kan ødelægge din nattesøvn og fremprovokere allergi og forværre astma. 

Her giver magasinet Elle dig seks tips til et sundere soveværelse baseret på råd fra Astma-Allergi Danmark.

Søvnproblemer kan ødelægge din sundhed: Læs hvorfor på søndag.dk

 Seks tips til et sundt soveværelse

1: Hold soveværelset rent og enkelt og luft ud. Bank madrasser, vask dyner og puder ved 60 grader.

2: Undgå nips og andre støvsamlere, der er svære at rengøre.

Vil du tabe dig, er det vigtigt at du får nok søvn: Hvorfor? Få svaret på søndag.dk

3: Undgå tv og computer i soveværelset. De afdamper bromerede flammehæmmere og plastblødgørere, der ophobes i støv og luften, du indånder.

4: Undgå gulvtæpper. De samler støv og nogle gulvtæppers gummibagside afgasser desuden formaldehyd, som kan irritere slimhinder voldsomt.

5: Undgå at tørre tøj indendørs.

6: Undgå pelsdyr i soveværelset. Dyrets skæl, spyt og hår giver ekstra næring til husstøvmiderne, der lever af dine hudskæl og sved.

5 gode støvsuger-tips: Læs de 5 tips på Isabellas.dk

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.