Disse tre vitaminer og mineraler skal du have
Træt, trist eller ofte småsyg? Her er to vitaminer og ét mineral, du skal være sikker på, du får nok af.
Huden danner kun D-vitamin, når vores skygge er kortere end vores krop.
Huden danner kun D-vitamin, når vores skygge er kortere end vores krop. Foto: Berg Pedersen Mikkel/POLFOTO


Det er nemt at blive overvældet af de mange muligheder for at tage kost-, vitamin- og mineraltilskud, som bugner på hylderne. De lover alle en forbedret tilværelse på den ene eller anden måde, og vores depoter kan hurtigt blive fyldt, mens pungen bliver gabende tom.

Claus Hancke, der er læge ved Institut for Orthomolekylær Medicin, nævner her to vitaminer og ét mineral, som du skal være sikker på at få nok af.

Det første er C-vitamin. Det danner kroppen ikke selv, og de frugter, vi har på vores klimabælte, har ikke nok til at opfylde kroppens behov. De frugter, vi får fra Sydeuropa, har samtidig så lang transport- og opbevaringstid, at de heller ikke kan gøre det, siger Claus Hancke.

Derfor anbefaler Claus Hancke, at man tager C-vitamin som tilskud. Særligt hvis man føler sig udsat for sygdom, kan C-vitamin i kombination med echinacea - på dansk rød solhat - være med til at oppe kroppens immunforsvar.

Dog skal man altid konsultere sin læge, før man kaster sig over kosttilskud, mener Susanne Bügel, der er professor ved Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Institut.

- Spørgsmålet er, om vi skal fylde mere på, hvis der allerede er nok. Hvis man skal tage tilskud, skal man følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger, lyder hendes råd.

Det andet, som Claus Hancke anbefaler, er D-vitamin. I Danmark er solen kun kraftig nok til at give os dette vitamin tre måneder om året, nemlig i maj, juni og juli.

- Huden danner D-vitamin, når ens skygge er kortere, end man er høj, siger Claus Hancke.

Den anbefalede dosis af D-vitamin er 10 mikrogram om dagen og for ældre mennesker 20 mikrogram. Nye undersøgelser har dog vist, at et højt D-vitamin-indtag kan hænge sammen med, at ældre mennesker falder mere. Det er muligvis øget muskelsvaghed, men det kan ikke siges med sikkerhed, siger Susanne Bügel.

Sidst, men ikke mindst, er der mineralet selen. Danskerne snakkede meget om selen, da vi snakkede om antioxidanter, men de sidste par år har det været glemt.

Selen indgår i mange enzymprocesser og kan bidrage til vores stofskifte, immunforsvar og fertilitet, siger Claus Hancke.

Fisk har et højt selenindhold, men det er desværre ikke det eneste, de er fyldt af, siger han:

- I disse forureningstider ville jeg foretrække at spise en selenpille frem for en fisk. De er fyldt med parabener, ftalater og kviksølv.

Susanne Bügel har også et bud på, hvordan man får nok selen. Selv om indholdet af selen ikke er så højt i korn, så formår det alligevel at dække vores behov, fordi vi spiser så meget af det.

Fakta: Det forbedrer du med selen samt C- og D-vitamin:

- Større modstandsdygtighed mod sygdom

- Generelt bedre humør

- Bedre fertilitet

- Bedre stofskifte

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.