Disse fire vaner gør dig fed
For lidt vand og konstant stress smadrer din forbræding. Læs om andre uvaner her:
Er vægten for høj kan det skyldes, at du har ødelagt din egen forbrænding.
Er vægten for høj kan det skyldes, at du har ødelagt din egen forbrænding. Foto: SCANPIX arkiv


Af Lisbeth Madsen, Femina, Aller Media

Det, vi gør, og det vi spiser, har en stor indflydelse på, hvor effektiv vores forbrænding er. Det er fx ikke nok, at spise sundt, du skal også drikke det rigtige.

Bliv klog på kosttilskud, vitaminer og mineraler: Læs mere på Femina.dk

Lauren Slayton, der er klinisk diætist og forfatter, afslører nogle af de måske mest overraskende fælder, der ødelægger din forbrænding til Womenshealthmag.com:

1) Du drikker ikke nok vand

Hvis du ikke drikker vand nok, så kan din krop ikke fungere optimalt. Og det gælder også din forbrændingsevne. Forsøger du i øvrigt at dække dit daglige væskebehov gennem te og kaffe, så går du desuden glip af den energiudladning, som kroppen yder, når den skal opvarme koldt vand fra vandhanen. Det er nemlig med til at forbrænde lidt kalorier hver gang.

2) Du mangler D-vitamin

Hvis du mangler D-vitamin i kroppen, så vil dit vægttab gå langsommere, og niveauet af sulthormonet ghrelin vil være højere. Det vil sige, at du vil føle dig mere sulten, end du reelt er. Sørg for at få lys nok i sommermånederne og suppler med tilskud i de kolde sæsoner, hvis dit niveau af D-vitamin er for lavt.

Sådan får du D-vitamin nok til hele vinteren: Læs det på Femina.dk

3) Du glemmer at styrketræning

Er du af den overbevisning, at styrketræning er for mænd og konditionstræning for kvinder, så snyder du dig selv for en effektiv måde at forbrænde kalorier på. Også når du sidder stille. Jo større dine muskler er, jo mere energi bruger de. Så det kan sagtens betale sig at styrke din muskulatur i stedet for blot at okse af sted på stepmaskinen.

Vil du på juicekur: Læs på Femina.dk, hvordan du kommer i gang

4) Du er konstant stresset

Hvis du hele tiden føler dig stresset og forjaget, så vil du generelt have et forhøjet niveau af stresshormonet kortison i kroppen. Og er det tilfældet, så vil din krop reagere ved at gemme på fedt i stedet for at forbrænde det. Så husk at trække vejret dybt og roligt, det vil få en del af stressen til at forsvinde fra din krop.

 

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.