Disse danskere kan lide af D-vitaminmangel
Når vintermørket lægger sig, og solen forsvinder, ryger en af vores vigtigste D-vitaminkilder. Sådan holder du det oppe via kosten.
Det er blandt andet ældre over 70 som kan lide af D-vitaminmangel.
Det er blandt andet ældre over 70 som kan lide af D-vitaminmangel. Foto: Scanpix/arkiv


Herhjemme nyder mange danskere i øjeblikket den forlængede sommer, og det er der god grund til.

På et tidspunkt går sommeren nemlig på hæld, og dermed forsvinder vores vigtigste D-vitaminkilde.

Derfor er det vigtigt at nyde solen, mens vi har den. Det fortæller Anja Pia Biltoft-Jensen, som er seniorrådgiver ved DTU Fødevareinstituttet.

- Vi får primært vores D-vitaminer fra sollyset om sommeren, og her opbygger vi også et lager. Det betyder ikke, at vi lige pludselig ikke har noget D-vitaminlager i kroppen, hvis ikke vi går ud i solen, men det er en god idé at holde det ved lige, siger hun til Ritzau Fokus.

Ud over at opbygge et lager af D-vitamin via solen, kan man også holde sit D-vitaminniveau oppe ved hjælp kosten, fortæller Anja Pia Biltoft-Jensen.

Her er særligt én madvare god.

Man finder fortrinsvis D-vitamin i de fede fisk som laks, sild, makrel og sardiner.

Derfor skal man ikke spare på de fede fisk i vinterperioden, ligesom man selvfølgelig også skal spise fisk hele året rundt. Men kosten kan ikke levere hele vores D-vitaminbehov.

- Når vi ser på vores store nationale undersøgelser, hvor vi analyserer danskernes indtag af vitaminer og mineraler, kan vi se, at de fleste danskere får dækket deres vitamin- og mineralbehov via kosten med undtagelse af D-vitamin, fordi vi får det fra sollyset, siger Anja Pia Biltoft-Jensen.

Hun slår samtidig fast, at det primært er ældre over 70 år eller folk med mørk hud, der er tildækket året rundt, som kan lide af D-vitaminmangel og derfor har behov for kosttilskud.

Men for størstedelen af danskerne burde det ikke være nødvendigt.

Mærker du til gengæld til symptomerne for D-vitaminmangel, kan det være en idé at søge læge og få det testet via en blodprøve.

Det fortæller Lars Hyldstrup, der er overlæge ved osteoporoseklinikken på Hvidovre Hospital.

- Når cellerne mangler D-vitamin, bliver de dårligere til at lave det, de skal. Det vil sige, at man mange steder i kroppen går rundt med celler, der ikke fungerer helt optimalt . Det kan vise sig som muskelsvækkelse og svær træthed, siger Lars Hyldstrup til Ritzau Fokus.

Eftersom træthed er en meget kendt lidelse blandt danskerne, er det ofte noget, folk ikke gør noget ved. Men det kan være en dårligt idé at ignorere det, hvis der er tale om D-vitaminmangel.

Man kan sige, at D-vitamin er en central del af vores cellers maskineri, der får dem til at fungere bedre.

Cellerne bliver bedre til at udføre de tilsigtede funktioner, som de har, og de har mindre tendens til at udvikle sig i retning af kræft, når man får D-vitamin nok, fortæller Lars Hyldstrup.

Han slår samtidig fast, at man ikke skal være bange for at tage D-vitamintilskud, hvis ens niveau er målt til at være for lavt.

Fakta: Sådan holder du dit D-vitaminniveau højt:

- Udnyt solen, når den er der. Ophold dig i solen så meget som muligt, uden at du bliver skoldet.

- Spis fed fisk som laks, makrel, sild og sardiner.

- Følg de generelle kostråd, så du får dækket dit behov for vitaminer og mineraler.

- Hold dig fysisk aktiv.

 

Kilde: Anja Pia Biltoft-Jensen, seniorrådgiver ved DTU Fødevareinstituttet

UDVID

 

Fakta: Sådan holder du dit D-vitaminniveau højt:

- Udnyt solen, når den er der. Ophold dig i solen så meget som muligt, uden at du bliver skoldet.

- Spis fed fisk som laks, makrel, sild og sardiner.

- Følg de generelle kostråd, så du får dækket dit behov for vitaminer og mineraler.

- Hold dig fysisk aktiv.

 

Kilde: Anja Pia Biltoft-Jensen, seniorrådgiver ved DTU Fødevareinstituttet

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.