Disse biler koster menneskeliv
Faren for at komme livsfarligt til skade eller dø i de billige mikro- og minibiler, som danskerne har købt i tusindvis af ikke mindst i årene under finanskrisen, er markant større end hvis du kører i de større, tungere og dyrere biler.
Minibiler er angiveligt farligere ved ulykker end luksusbiler.
Minibiler er angiveligt farligere ved ulykker end luksusbiler. Foto: Scanpix


Debatten om de samfundsøkonomiske konsekvenser af verdens højeste registreringsafgift på biler, nemlig den danske, har længe verseret blandt borgere, politikere og interesseorganisationer.

Men afgiften er ikke kun til skade for pengepungen. Den kan også koste livet for de mennesker, der har begrænsede økonomiske midler til at købe bil for, viser en tysk undersøgelse.

Faren for at komme livsfarligt til skade eller dø i de billige mikro- og minibiler som danskerne har købt i tusindvis af ikke mindst i årene under finanskrisen, er markant større end hvis du kører i de større, tungere og dyrere biler.

Med andre ord løber de mennesker, som af den ene eller den anden grund ikke har råd til at betale mere end 70.000 til 80.000 kroner for en ny bil, større risiko for at miste livet i en ulykke end dem, der har haft råd til at købe en større bil. Det skriver Helsingør Dagblad fredag.

Det handler i høj grad om størrelsen og godset i den lille bil, eller som teknikerne udtrykker det: Hvor meget "energi" mikro- eller minibilen kan optage. For uanset hvor mange stjerner småbilerne har opnået i Euro NCAP's crashtests, så ændrer det ikke ved, at minibilen kollapser langt hurtigere og desuden stopper mere brat ved en frontalkollision end en større og dermed langt dyrere bil gør.

- Jeg vil hellere sidde i en firhjulstrækker end en mikrobil hvis de to skulle støde sammen, som Frederik Hansen fra Helsingør Kommunes Trafiksikkerhedsråd udtrykker det.

De danske trafikmyndigheder har endnu ikke foretaget analyser på, hvilke biltyper bilisterne befandt sig i ved de dødsulykker der indtræffer på de danske veje.

Men Vejdirektoratet peger i stedet på det tyske svar på Danmarks Statistik og Vejdirektoratet, Statitischen Bundesamtets Deutschland/Bundesanstalt für Strassenwesen Deutschland. Instituttet har blandt andet målt på trafiksikkerheden i småbilerne kontra luksusbiler.
Af statistikken kan man slutte, at der statistisk set er halvanden gang så stor risiko for at blive hårdt kvæstet eller afgå ved døden under en kollision i en mikrobil end der er i en luksusbil.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.