Disse 8 ting må du aldrig spise om aftenen
Ud over at de kan give sure opstød, kan de også udløse hæshed, kronisk hoste og synkeproblemer. Se her, hvad du skal undgå, og hvorfor.
Hvis du bare MÅ have søde sager sent om aftenen, så forsøg at gå uden om det alt for fede. Vælg eksempelvis en banan. Og styr endelig udenom sodavand, fed mad og alkohol.
Hvis du bare MÅ have søde sager sent om aftenen, så forsøg at gå uden om det alt for fede. Vælg eksempelvis en banan. Og styr endelig udenom sodavand, fed mad og alkohol. Colourbox


Den kan være hyggeligt at kaste sig over en skål popcorn eller en lille mad i løbet af aftenen, men selvom det kan føles godt, når man spiser det, er det sjældent en god ide. Dét, du spiser sent om aftenen, når du nemlig ikke at forbrænde, fordi du typisk går i seng kort efter, og derfor er der større risiko for at tage på, når du spiser om aftenen. Dertil kan det også give en urolig nattesøvn, hvis maven er for fuld.


Sådan spiser du dig til et yngre ansigt. Se de gode råd på Q.dk

Men som om det ikke var nok, så er der nu kommet et nyt problem til. To, faktisk. Det ene kender de fleste som sure opstød eller halsbrand, og det kan være nok så ubehagelige. Men der findes faktisk en anden form for opstød, som kaldes ’Tavs reflux’. Den lægger man sjældent mærke til, men symptomerne, som er hæshed, kronisk hoste og synkeproblemer er nok noget, mange kan nikke genkendende til. det kan de i hvert fald i USA, hvor øre-næse-halsspecialist Jamie Koufman angiver at omkring halvdelen af alle amerikanere lider af tavs reflux.

Jamie Koufmans råd er ikke at spise for meget for sent. Faktisk skal du ikke spise middag senere end 3 timer før, du lægger dig i seng, og også hyggesnacken om aftenen er det bedst at lægge på hylden.

Kan du alligevel ikke holde dig helt fra køleskabet, så er der 8 ting, du som minimum bør styre udenom, fortæller Jamie Koufman videre til websitet Prevention.com

Alkohol: Alkohol gør ikke bare dig og din krop afslappet, den gør også alle de små ventiler, som holder mavesyren nede i maven mere afslappede, hvilket betyder at alkohol før sengetid næsten helt sikkert giver tavs reflux.

Sodavand: Syren i sodavand påvirker også den mange ventiler samtidig med at bruset i sodavandet øger trykket i mavesækken. En dårlig kombination.

Fed mad: Både is, kager og junkfood får kroppen til at slappe af. Også de funktioner, der holder mavesyren nede.

Hvor sund er du egentlig? Tag testen på Oestrogen.dk

Chokolade: Chokolade er rig på fedt samt indeholder både koffein og stoffet theobromin, som har mange af de samme egenskaber som koffein. 

Ost: Ost har også et højt fedtindhold og giver dermed højere risiko for reflux. Men der er forskel på oste. Hårde oste som parmesan og emmentaler giver mindre risiko end de blødere ostetyper som f.eks mozzarella og feta.

Nødder: Igen er det fedtindholdet i nødderne, der er et problem, selvom der i nødder er tale om ’det gode fedt’. For når det kommer til tavs reflux er fedt fedt. De værste nødder er cashews, valnødder, macadamia nødder og peanuts.

Citrusfrugter: Generelt er der meget syre i citrusfrugter, som også kan sætte gang i mavesyren. Værst er appelsinjuice og æblejuice.

Kaffe: Kaffe er i sig selv syre-holdigt, men dertil genererer koffeinen ekstra meget mavesyre.


Så hvad gør du så, hvis du bare MÅ snacke efter kl. 20? Rådet fra eksperten lyder, at du skal gå efter bananer, fedtfattige morgenmadsprodukter med fedtfattig mælk på, samt kamillethe. God fornøjelse - og sov godt.

Af Malene Fich Weischer, Q.dk/NewsDesk, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.