Dine kundekort udspionerer dig
Dine kundekort samler oplysninger om dine forbrugsvaner, når du køber ind eller er på shoppetur.
De mange medlemskort i pungen ved, om du bedst kan lide rødvin eller øl, hvilken læbestift, du bruger og hvor langt du har hjem fra den nærmeste butik.
De mange medlemskort i pungen ved, om du bedst kan lide rødvin eller øl, hvilken læbestift, du bruger og hvor langt du har hjem fra den nærmeste butik. Foto: HENRIK MONTGOMERY/AP


Hvor du bor, hvor meget slik, du køber og hvilken mascara, du bruger.

Det er eksempler på viden, som dine medlemskort samler sammen om dig, mens de ligger og fylder i pungen. Hver tredje dansker med et medlemskort bruger ikke kortet aktivt ved handel og gør dermed ikke brug af rabatmulighederne eller de opsamlede point. Men de ubrugte kort kan huske en masse om dig - også selvom du har glemt alt om dem.

- Ofte videregiver man rent faktisk en masse oplysninger om sig selv uden at tænke nærmere over det, siger lektor i forbrugsstudier ved Syddansk Universitet Jan Møller Jensen til Newspaq.

Han forklarer, at virksomhederne bruger dine informationer til at målrette deres markedsføring, og det kan betyde, at du får en masse uønskede mails og sms'er fra de forskellige forretninger, du har meldt dig ind hos.

- Hvis dine indkøb registreres gennem kundekortet, samler de informationer om dine køb og forbrugsvaner. Kunden skal vide, at de rent faktisk leverer sådanne data til virksomhederne, og i nogle tilfælde sælges oplysningerne videre til en tredjepart, uden at kunden ved det, siger han.

Hos Coop, der har kundekortet Coop-kortet, ser de informationsindsamlingen som en god ting og en service for kunden.

- Hvis du køber rødvin, så får du særlige tilbud på rødvin og har du små børn, får du tilbud på bleer. Så bliver tilbuddene mere relevante for kunderne, siger Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen til Newspaq.

Han forklarer, at indsamlingen af køb og forbrugsvaner tydeligt fremgår af indmeldelsesblanketten, og at han aldrig har oplevet skepsis eller klager fra de halvanden million medlemmer.

Hvis du alligevel vil undgå at fodre butikker med dine vaner og indkøb, skal du tænke dig om, før du siger ja til et medlemskab. Ifølge forbrugsekspert Jens Møller Jensen ville vi få mere ud af vores kundekort, hvis vi kun havde de få, vi rent faktisk bruger, i pungen - og resten i skraldespanden.

I mange af kundeklubberne kan du bede om indsigt til at se virksomhedens informationer om dig - og i nogle tilfælde bede om at få dem slettet.

Fakta:

- 7 ud af 10 danskere er medlem af en kundeklub, og hver anden dansker er medlem af flere end to klubber.

- 81 procent af danske kvinder er medlem af en kundeklub, men kun hver fjerde bruger deres kort aktivt, når de handler. Halvdelen af kortejerne føler ikke, de får en reel værdi eller besparelse, når de bruger kortet.

- 63 procent af danske mænd er medlem af en kundeklub, og to tredjedele af dem bruger hverken kortet aktivt eller føler, de får en besparelse eller værdi ud af kortet.

Kilde: Dansk e-handelsanalyse

Newspaq

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.