Din usunde livsstil ender på chefens bord
En ny undersøgelse viser, at mange ledere ser det som en del af deres opgaver at tage en snak med en medarbejder, der har en usund livsstil.
En undersøgelse viser, at hver anden leder synes, at det hører til deres arbejdsopgaver at snakke med medarbejdere om deres usunde livsstil.
En undersøgelse viser, at hver anden leder synes, at det hører til deres arbejdsopgaver at snakke med medarbejdere om deres usunde livsstil. Foto: Colourbox/free


Tager du en smøg i frokostpausen, eller drikker du en cola i stedet for en flaske vand?

Så skal du måske en tur forbi din chefs kontor til en snak for lukkede døre. Det mener i hvert fald halvdelen af lederne og hver femte medarbejder i en undersøgelse, interesseorganisationen Lederne har lavet.

De har undersøgt, om medarbejdernes usunde livsstil er en del af ledernes opgave - og det er der altså mange, der synes.

- Der er ikke tvivl om, at lederen skal reagere, hvis en usund livsstil har indvirkning på medarbejdernes performance på jobbet. Er det tilfældet, er det en nødvendig del af ledelsesopgaven at tage en samtale med den pågældende medarbejder, siger Lars Andersen, arbejdsmiljøchef i Lederne, i en pressemeddelelse.

Omvendt mener han ikke, at lederen skal blande sig, hvis den usunde livsstil ikke påvirker arbejdet.

- Er indsatsen på jobbet i orden, skal man som leder ikke blande sig i, hvor mange timers søvn, medarbejderen får, hvor meget de ryger uden for arbejdstiden, om de dyrker motion, eller om de spiser flødeskumskager til morgenmad, siger han.

Han foreslår, at arbejdspladsen kan opfordre til at leve bedre ved at have sund mad i kantinen og motionsordninger, men at det i bund og grund er medarbejderen selv, der skal tage ansvaret for det gode liv.

Sundhedskonsulent Karina Bengtsson mener, at hvis sundhed skal indføres på kontoret, skal det ske i samarbejde mellem lederne og medarbejderne.

- Man er nødt til at kigge på tre niveauer, hvis man vil have sundhed på arbejdspladsen: Det fysiske, det psykiske og det sociale. Det hjælper ikke noget at have hæve-sænke-borde og frugtordning, hvis selve arbejdsbyrden er for stor eller medarbejderne ikke fungerer socialt sammen, siger hun til Ritzau Fokus.

Hun fortæller, at det overordnet er ledelsen, der har ansvaret for at indføre sundhed, men at medarbejderne skal inddrages hurtigst muligt.

- Det er vigtigt, at medarbejderne føler sig hørt. Det må ikke føles som om, at nu kommer chefen bare og vil bestemme, at "nu må Søren ikke ryge mere og Jette ikke må spise kage om eftermiddagen". Hvis det bliver påduttet medarbejderne, kan det få den modsatte effekt, end man ønskede, siger hun.

Det er derfor vigtigt, at det sunde valg er medarbejderens eget valg og ikke bliver påtvunget dem.

Hun forklarer, at medarbejdere, der har en usund livsstil, kan koste arbejdspladsen rent økonomisk, fordi sygefraværet er højere hos dem end hos de sunde kolleger. De andre medarbejdere skal løbe hurtigere, hvis der mangler en i gruppen, og det kan skade forholdet mellem kollegerne. Og så er en usund medarbejder langt fra så effektiv som de sunde.

Om undersøgelsen

I undersøgelsen blev der spurgt: Er det en ledelsesopgave at tage en samtale med en medarbejder, der har en usund livsstil om dette?

Ledere:

- Ja: 50 procent

- Nej: 29 procent

- Ved ikke: 21 procent

 

Medarbejdere:

- Ja: 22 procent

- Nej: 56 procent

- Ved ikke: 22 procent


Undersøgelsen blev foretaget af Lederne i samarbejde med YouGov. Der blev interviewet 2088 ledere og 1509 medarbejdere.

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.