Digital Post har gjort det sværere for hver tredje
Hver tredje mener ikke, at kontakten til det offentlige er blevet nemmere efter digitaliseringen. Den digitale postkasse passer ikke ind i vores hverdagsliv og så mangler der personlig kontakt, siger ekspert.
Den digitale kontakt med det offentlige kan være uoverskuelig, hvis man ikke er vant til at bruge computeren.
Den digitale kontakt med det offentlige kan være uoverskuelig, hvis man ikke er vant til at bruge computeren. Colourbox


Digitaliseringen og indførelsen af NemID og Digital Post skulle lette hverdagen for borgerne.

Alligevel svarer 33, 5 procent i en undersøgelse, lavet af Wilke for Avisen.dk, nej til, at kontakten til det offentlige er blevet nemmere efter digitaliseringen.

Det er mangel på personlig kontakt og et selvbetjeningssystem, der er alt for bureaukratisk for almindelige mennesker, der i følge en ekspert er årsagen til, at flere oplever digitaliseringen som mere besværlig.

LÆS OGSÅ: Christine: Man bruger ekstremt lang tid foran nettet

Selv mener Digitaliseringstyrelsen, at danskerne bare skal vænne sig til en ny måde at kommunikere med det offentlige på, men at de er parate til at klare tingene selv hjemme foran computeren.

1. november sidste år blev brevpost og papirblanketter erstattet med Digital Post og selvbetjening over nettet. Nu skal man sidde derhjemme foran tasterne og søge offentlige ydelser og spørgsmål til myndighederne sendes på mail.

Men nogle gange er der brug for at møde eller tale i telefon med personen bag ved kommuneskranken, mener ekspert i digitalisering og offentlig service.

Brug for personlig kontakt

- Når folk ringer eller møder op i kommunen, så er det jo ofte for at få den her dialog. For at møde et rigtigt menneske. Og det gælder især, når der rigtig meget på spil, siger Søren Skaarup.

Han har tidligere forsket i borgernes relation til digitale myndigheder og fortæller, at det for eksempel kan være, når folk skal søge kontanthjælp, at de har brug for personlig kontakt:

- Det kan være en ydmygende situation, hvor ens identitet er på spil. Her er det specielt vigtigt, at man kan stå over for nogen, der repræsenterer systemet, der kan sige: det er okay og det skal nok gå, forklarer Søren Skaarup.

Digitaliseringenstyrelsen, der under Finansministeriet står for digitaliseringen af den offentlige sektor, ser dog en fordel i, at personlig kontakt ikke er nødvendig i kommunikationen med det offentlige:

- For en psykisk syg kan det personlige møde være vanskeligt. Derfor er det rart at kunne ordne tingene derhjemme foran computeren og at man ikke behøver at stå ansigt til ansigt med myndighederne, siger kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen Louise Palludan Kampmann.

Hun understreger, at selvom kontakten til den offentlige sektor er blevet digitaliseret, så har man ikke fjernet den personlige kontakt:

- Du kan stadig går ned i borgerservice og få al den hjælp, du har brug for, siger Louise Palludan Kampmann.

Hvad der er smart for en bureaukrat, er smart for alle

I 2012 vedtog Folketinget, at det skulle være obligatorisk for borgere at bruge digital selvbetjening. Det betyder, at blandt andet bestilling af sundhedskort, ansøgning om skilsmisse og en lang række andre offentlige services foregår på nettet på borger.dk.

Men for folk, der ikke er vant til at sidde foran en computer, kan det det være en særlig udfordring at skulle manøvre sig rundt i det digitale system, mener Søren Skaarup:

- Den digitale selvbetjening er sommetider lidt for bureaukratisk for den almindelige borger, siger Søren Skaarup.

Han mener ikke, at Digital Post matcher den måde, almindelige mennesker gør tingene på.

- Systemet tager ikke hensyn til borgerne, og hvordan deres hverdagsliv fungerer. Digitaliseringen er kommet ud af en tankegang, der hedder: Det der er smart for en bureaukrat, der smart for alle, men det holder bare ikke, siger Søren Skaarup og fortæller, at fraværet af fysiske breve gør, at nogle borgere måske overser vigtige beskeder fra det offentlige.

- Når der er noget, der er vigtigt, foretrækker nogle borgere, at få det i hånden. For et brev lægger man mærke til og man kan hænge det på opslagstavlen. I den digitale verden bliver der ikke sorteret i, hvad der er vigtigt og hvad der ikke er vigtigt, som for eksempel den månedlige lønseddel, siger Søren Skaarup.

Styrelse: Danskerne er klar

- Det er en stor forandring og det har vi respekt for. Det er klart, det kræver tilvænning, men danskerne er klar til det, fortæller Louise Palludan Kampmann fra Digitaliseringsstyrelsen.

I dag er det 89 procent af danskerne, der modtager digital post. I følge Louise Palludan Kampmann var målet 80 procent.

- så det er vi glade for. Det viser, at flere danskere, end forventet, er klar til digitaliseringen, siger hun og tilføjer, at Digitaliseringsstyrelsen egne målinger viser, at 91 procent af danskerne mener, det er en fordel at anvende offentlige services på nettet.

- Det giver dem fleksibilitet, at de ikke behøver at møde op i Borgerservice, men kan klare det hjemme foran computeren, siger Louise Palludan Kampmann.

Søren Skaarup er enig i, at det digitale system gør det nemmere for rigtig mange borgere, når det de skal sende en enkelt ansøgning afsted eller få svar på et simpelt spørgsmål. Men når det er en mere kompliceret sag, så er det, at det digitale system bliver besværligt:

- Når man så skal finde svar på Borger.dk, kan det sommetider være svært at vide, om man når hele vejen rundt og om man får stillet de rette spørgsmål, eller måske overser noget, siger Søren Skaarup.

Blev det så lettere?

NemID og e-boks. Er din kontakt til offentlige blevet nemmere efter digitaliseringen?

Ja: 51,7 procent

Nej: 33,5 procent

Ved ikke:  14,8 procent

Undersøgelsen er foretaget af Analysebureauet Wilke for Avisen.dk blandt 1010 respondenter.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.