Dieselskandalen har ikke rystet Folkevogn i Danmark
Den enorme dieselskandale har nok givet ridser i lakken men ikke i profitten for Folkevogn i Danmark.
Volkswagens blev i 2015 ramt af en voldsom skandale.
Volkswagens blev i 2015 ramt af en voldsom skandale. Foto: Colourbox/Free


2015 var et afskyeligt år for Folkevogn, der ramte ind i en nærmest eksistentiel krise.

En enorm skandale, hvor selskabet bevidst har fusket med, hvor meget skadeligt gas firmaets biler har lukket ud, rystede firmaet i sin grundvold.

Selv om det ikke skortede på negative overskrifter, er skandalen dog ikke noget, der for alvor har fået de danske bilkøbere til at vende selskabet ryggen.

Det viser regnskabet fra Skandinavisk Motor Co., der står for salget af folkevogne, skodaer, audier og SEAT-biler i Danmark.

- Resultatet for regnskabsåret 2015 er over det forventede og derfor meget tilfredsstillende. Det gode resultat kan primært tilskrives det høje personbilsalg i Danmark, skriver Skandinavisk Motor Co. i sit regnskab.

Tallene, der giver grund til tilfredsheden, er en omsætning på 7,3 milliarder kroner, der er omsat til et resultat på 220,4 millioner kroner. Sidstnævnte en stigning på 35 millioner kroner.

Skandinavisk Motor Co. lader dog også forstå, at alt ikke har været rosenrødt.

- I september 2015 blev Volkswagen Group anklaget af de amerikanske myndigheder for at have udnyttet motorstyringssoftware til at opnå bedre emissionsværdier for på den måde at omgå miljøtest.

- Sagen spredte sig til Europa og dermed også Danmark, skriver Skandinavisk Motor Co.

Importøren skriver, at problemet ikke var så stort som først beskrevet, og at man "anser sagen for afsluttet".

Tallene for 2015 viser da også, at markedsandelene for Volkswagen er faldet markant.

Inden for personbiler er markedsandelen dykket fra 12,2 procent i 2014 til 10,8 procent. Inden for erhvervsbiler fra 16,1 procent til 13,0 procent.

Samlet er Skandinavisk Motor Co.'s markedsandel dykket fra 25,3 procent for privatbiler til 22,9 procent.

Markedet steg dog med 10 procent for personbiler i Danmark, da 207.719 biler blev indregistret, og med 14 procent for erhvervsbiler, da 32.461 blev indregistret. Dermed blev det alligevel et godt år for importøren.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.