Diætistens 8 tips til at komme slank gennem julen
Tab dig i julen! Med disse få råd kan du undgå at tage for meget på i julemåneden.
Mange tager på i julen, og det er ikke så underligt, når man kigger på de traditionelle juleretter. Men det behøver ikke være sådan.
Mange tager på i julen, og det er ikke så underligt, når man kigger på de traditionelle juleretter. Men det behøver ikke være sådan. Colourbox


Det er de færreste, der klarer sig gennem julen uden at tage et kilo eller to på. Vi hygger os med julefrokoster, bagedage, store julemiddage og søndagshygge med gløgg og æbleskiver.

Gitte Dreyer, der er diætist ved Diætisthuset, giver her otte råd til, hvordan du klarer julemåneden uden at tage for meget på.

Spring ikke måltider over
Det kan godt være, at du gerne vil springe frokosten over for at have plads til mere mad til julefrokosten om aftenen. Men det er ikke specielt godt for din vægt. Hvis du dropper et måltid, er der stor sandsynlighed for, at du overspiser, når alle fristelserne bliver sat frem på bordet til julefrokosten.

Prøv en komplet kostplan, når du skal tabe dig. Få den på femina.dk

Vælg din favoritspise
Når du endelig skal slå dig løs, så tag kun den mad, du virkelig er glad for. Sørg evt. for at have tænkt over, hvad du må smage på. Det kan gøre det lettere, når du står foran den gode julemad. Vælg gerne fisk – men gå gerne uden om den panerede fiskefilet.

Sådan får du tynde lår – se hvordan på femina.dk

Spørg efter menuen
Til private julefrokoster kan du godt tillade dig at spørge værten om, hvilken slags mad der vil blive serveret. Det giver dig mulighed for at have planlagt meget nøjagtigt, hvilke retter du vil sætte tænderne i. Hvis der er et ostebord, så sørg for at tage godt med frugt i stedet for den fede ost.

 

Begræns fedtmængden
Skær synligt fedt af fra anden, flæskestegen mv., begræns mængden af brunede og hvide kartofler og spis masser af grønt. Kan du ikke undvære saucen, kan du evt. tage en smule af denne.

Spis langsomt
Julemad er som regel rigtig lækkert, så sørg for at nyde den. Spis stille og roligt og læg bestikket fra dig mellem hver mundfuld. Lad de andre om at tage en portion mere og nyd i stedet den mad, du har fra den ene portion.

Hold igen med drikkevarerne
Rødvin, gløgg og øl – alkoholiske varer indeholder ganske mange kalorier, så sørg for ikke at drikke for meget alkohol på en aften.

Lav salater
Hvis du selv skal holde julefrokost eller juleaften, så lav gerne flere forskellige lækre salater til gæsterne. Køb også frisk frugt, som gæsterne kan spise, i stedet for ost, tørret frugt og julesmåkager.

Giv julekagerne væk
Hvis du elsker at bage – og spise – julesmåkager, så pak en del af dem ind som små fine værtindegaver. Det er ofte ganske populært, og så er du ikke helt alene om at tømme kagedåsen for klejner.

Mia Qvist Scheelsbeck, FEMINA, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.