Diætist: Derfor skal du IKKE presse frugt og grønt
Det er blevet så populært at presse sin egen juice. Men hvor sundt er det egentlig?
Det er sundere for dig at indtage frugt og grønt frisk fra naturens fad - det vil sige uden at presse det og kun indtage saften.
Det er sundere for dig at indtage frugt og grønt frisk fra naturens fad - det vil sige uden at presse det og kun indtage saften. Foto: SCANPIX arkiv


Trine Fisker Nielsen, SØNDAG, Aller Media

Friskpresset juice smager skønt, og der er en tilfredsstillelse i drikke et velsmagende glas juice, når man har set hvilke frugter og grøntsager man har putter i juicemaskinen.

Men hvor sundt er det egentlig at indtage sine frugter og grøntsager i flydende form frem for i fast form? Det har vi spurgt SØNDAGs diætist Anne W. Ravn om.

- Grøntsagssaft er sundt, men endnu meget mere sundt er det at spise grøntsagerne og derved få både kostfibre og desuden det optimale udbytte af vitaminer og mineraler, siger hun og tilføjer, at hun har læst flere undersøgelser, der påpeger, at der sker en uønsket oxidation af juicen.

- Det vil sige, at den mister blandt andet en stor mængde gode C-vitaminer, siger hun og tilføjer:

- En såkaldt slowpresser skulle være mere nænsom og levne en større mængde vitaminer intakte, ligesom der kommer lidt mere pulp (fibre) med i saften i forhold til traditionelle saftpressere. Jeg tror ikke, at nogen saft kan konkurrere med råkost og letdampede grøntsager med sundhedsfremmende, intakte kostfibre, siger Anne W. Ravn.

Tab dig et kilo om ugen uden at være sulten med denne effektive kur: Få opskriften på Søndag.dk

Det mætter at tygge sine frugter og grøntsager

Der er en anden bonus ved at indtage frugt og grøntsager i fast form: Det mætter.

- Saft mætter ikke nær så meget, som når vi gumler, så alt andet lige vil vi nemt kunne drikke os til flere kalorier, end kroppen kan nå at omsætte på en gang - især hvis der også er frugt med i saften. Og så er det også tvivlsomt, om kroppen kan nå at udnytte den fulde mængde af alle de gode næringsstoffer, som så at sige bliver skyllet ned gennem systemet, siger hun.

Her er 10 advarselstegn på demens: Læs om dem på Søndag.dk

Der er dog visse undtagelser siger Anne W. Ravn.

- Men er man syg, har dårlig tandstatus eller på anden vis svært ved at spise grøntsager (nok), kan saft være et alternativ. Og når der en dag designes en maskine, som er nem at rengøre, og som medtager en god del kostfibre, så vil jeg overveje at indvilge i at sige, at grøntsagssaft kan være på sin plads selv i et overflodssamfund. For rødbede, hvidkål, æble og lidt ingefær smager himmelsk ...

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.