DI: Danmark bør ikke begrænse chauffører
DI Transport advarer mod at begrænse chaufførers ophold på rastepladser. Brancheorganisation støtte forslag.
Hos DI mener man ikke, at Danmark kan kræve, at chauffører holder hvil på eksempelvis et hotel.
Hos DI mener man ikke, at Danmark kan kræve, at chauffører holder hvil på eksempelvis et hotel. Foto: Colourbox/ERWIN WODICKA - WODICKA@AON.AT


Det duer ikke, at Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti vil opsætte regler for, hvor længe lastbiler må opholde sig på de danske rastepladser.

Det mener branchedirektør Michael Svane fra DI Transport.

- Som chauffør har man et langt ugentligt hvil, og jeg synes ikke, det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt at sige til udenlandske chauffører, at de ikke må holde det på en dansk rasteplads, siger han til Ritzau og uddyber:

- Så de skal køre til et andet land for at kunne hvile, eller også skal de afbryde deres hvil for at køre videre.

Han mener ikke, at Danmark kan kræve, at chaufførerne holder deres hvil på eksempelvis et hotel.

- Der er ikke noget krav i reglerne om, at man skal hvile på et hotel, det krav stiller vi heller ikke nødvendigvis til danske chauffører, siger direktøren.

Han opfordrer til, at politikerne i stedet bringer forslaget op i EU-regi, så reglerne bliver ens i hele unionen.

- Hvis man ønsker at stramme det, så skal man tage diskussionen i Bruxelles, så der er fælles spilleregler på markedet, påpeger han.

Hos brancheorganisationen ITD understreger man også vigtigheden af ens regler på tværs af EU.

- Vi skal passe på, at der ikke kommer 28 forskellige regelsæt og lige så mange måder at håndhæve dem på, for så kan branchens udøvere ikke finde hoved eller hale i noget som helst, siger erhvervspolitisk chef Nikolaj Stig Nielsen.

Han er dog overordnet tilfreds med de to partiers udspil, som begge rummer forslaget om begrænset ophold på rastepladser.

- Begge udspil ser relativt balancerede ud, og der er nogle fornuftige elementer, som vi sagtens kan gribe, mener Nikolaj Stig Nielsen.

Også Erik Østergaard, som er administrerende direktør for brancheorganisationen Dansk Transport og Logistik, er positiv.

- Det er rigtige gode skridt i den rigtige retning, hvor man gør det mere vanskeligt for dem, der ønsker at udnytte systemet, siger han.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.